ماهواره MEASAT-3b توسط هواپیمای An-124 به مرکز فضایی گویانا در فرانسه منتقل شد.این ماهواره قرار است با پرتابگر آریان 5 به فضا پرتاب شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به موازات آن، ماموریت آریان 5 نیز از بخش یکپارچه سازی پرتابگرها به قسمت مونتاژ نهایی منتقل شد. با تکمیل این مرحله ، لانجر آماده پرتاب محموله دو ماهواره ای می شود.

ماهواره MEASAT-3b توسط بخش دفاعی و فضایی ایرباس بر اساس پلت فرم E3000 تولید شده است و ﻣﺎﻣﻮرﻳﺖ اﺻﻠﻲ آن ﭘﺨﺶ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ است. این ماهواره برای پشتیبانی از خدمات پخش ماهواره ای مستقیم به خانه (Direct to home) برای کشورهای مالزی، هند ، اندونزی و استرالیا در موقعیت 91.5 درجه شرقی قرار خواهد گرفت. ﻣﺎھﻮاره MEASAT-3b ﻛﻪ وزﻧﻲ در ﺣﺪود 5800 ﻛﯿﻠﻮﮔﺮم دارد به ماهواره های MEASAT-3 و MEASAT-3a برای ایجاد یک شبکه قدرتمند آسیایی برای خدمات پخش تلویزیونی ملحق می شود. ﻋﻤﺮ ﻣﺪاری اﻳﻦ ﻣﺎھﻮاره ﺣﺪود 15 ﺳﺎل ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد.


ماهواره آپتوس 10 دومین ماهواره ماموریت آریان 5، به وزن حدود 3.2 تن با 24 فرستنده باند ku   توسط شرکت   Space Systems/Loral (SSL) برای خدمات پخش تلویزیونی، اینترنت، تلفن و انتقال داده ها برای استرالیا و نیوزلند ساخته شده است. این چهارمین ماهواره از سری D ماهواره های آپتوس است که نسبت به ماهواره های قبلی از تکنولوژی بالاتری برای سرویس های جدید و با ظرفیت بیشتر برخوردار است

این پرتاب 218 امین پرتاب از خانواده پرتابگرهای آریان است.