محققان استرالیایی موفق به کشف رابطه قابل توجهی بین رژیم غذایی قبل از بارداری و "زایمان پیش از موعد" شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این پژوهش که نخستین در نوع خود است، دانشمندان دانشگاه آدلاید با مطالعه بر روی رژیم غذایی 300 زن پیش از حاملگی، متوجه شدند که مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و میوه می تواند خطر زایمان پیش از موعد را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

نتایج این پژوهش که در نشریه علمی «تغذیه» منتشر شده است نشان می دهد زنانی که پیش از حامله شدن دارای رژیم غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت ماهی و مرغ به همراه غلات، میوه و سبزیجات هستند به میزان 50 درصد کمتر از آن هایی که دارای رژیم تغذیه ای ضعیف سرشار از چربی های اشباع نشده و قند نظیر چیپس، کیک، بیسکوئیت و غذاهای فست فود هستند دچار این عارضه می شوند.

زایمان پیش از موعد یکی از دلایل مهم و عمده بروز بیماری و مرگ در نوزادان است و تقریبا از هر 10 مورد حاملگی در دنیا، یک مورد پیش از موعد خواهد بود. به گفته دکتر جسیکا گرایگر، محقق این پروژه، انجام هر کاری که دانش ما را از شرایط مختلفی که منجر به زایمان زودرس می شود بیشتر کند، می تواند در بلندمدت منجر به بهبود بقا و سلامت کودکان شود.

این محقق اضافه کرد: رژیم غذایی در این زمینه یک عامل خطر بسیار مهم است اما به راحتی می تواند تغییر داده شود و هیچ گاه برای ایجاد این تغییر مثبت دیر نیست.

پژوهش حاضر امیدها را برای ارائه یک رژیم غذایی سالم برای قبل و ضمن حاملگی، به منظور کاهش تلفات نوزادان و بهبود سلامت عمومی آن ها افزایش داده است.