در ناکجاآباد آینده، ظهور اربابان رباتیک ممکن است بسیار مخفیانه‌تر از تصورات کنونی باشد چرا که این رباتها با چهره‌های انسان‌نمای خود می‌توانند آیندگان را در شناسایی آنها از یک انسان واقعی دچار مشکل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شاید این تصورات در آینده دور محقق شوند اما مجموعه جدیدی از ربات‌های گوینده خبر با ظاهر واقعی در موزه توکیو به نمایش توسعه پژوهشها در این زمینه پرداخته‌اند.

رباتهای «کودوموروید» و «اوتوناروید» با چهره‌های انسان‌نما بقدری راحت صحبت می‌کنند که انگار زنده هستند.

به گفته هیروشی ایشیگورو، کارشناس رباتیک ژاپنی و استاد دانشگاه اوساکا، این رباتها برای پژوهش در مورد چگونگی تعامل انسان با ربات مفید خواهند بود.وی اظهار کرد: ساخت اندرویدها برای بررسی حس انسان بودن و پاسخ به این سوالات است که احساسات، آگاهی و تفکر چیست؟

این رباتهای انسان‌نمای کنترل از راه دور در نمایشی، لبهای خود را بطور همزمان با یک دستگاه صدای خارج از تصویر حرکت داده،‌ پلک زده، ابروهای خود را حرکت داده و سر خود را به اطراف تکان می‌دادند.

کودوموروید و اوتوناروید که نیروی آنها با هوای فشرده و سرووموتور تامین می‌شود، در حالت نشسته قرار دارند اما می‌توانند دستانشان را تکان دهند.

کودوموروید یک بار اخبار را بدون لغزش خوانده و لغات سخت و پیچیده را با زیبایی ادا کرد.

این رباتها که از ظاهری دخترانه برخوردارند، می‌توانند در هر زمان صداهای مختلف را مانند صدای بم مردانه یا صدای تیز دخترانه داشته باشند.

همچنین می‌توان گفتار را بوسیله متن در رباتها وارد کرد تا بیانی شمرده و عالی ارائه کنند.

اگرچه اشکالاتی نیز وجود داشت مانند این که لبهای رباتها در زمان سخن گفتنشان تکان نمی‌خورد یا ربات اوتوناروید با وجودی که دوبار خواسته شد خود را معرفی کند، ساکت ماند.

اما به گفته محققان، چنین اشکالاتی در میان رباتها رایج است زیرا آنها دستگاههای ظریفی هستند که به محیط اطرافشان حساسند.

کودوموروید و ربات زن اوتوناروید در کنار نیم‌تنه «تلنوید» با دستان نوک‌تیز در این موزه به نمایش درآمدند که به عنوان یک همدم دوست‌داشتنی عمل می‌کند.

در نمایشی شبیه پینوکیو، کودوموروید از پروفسور ایشیگورو پرسید که چرا آن را خلق کرده است. ایشیگورو به این سوال چنین پاسخ داد که می‌خواسته یک گوینده خبر کودک را تولید کند.

این رباتها از پوست سیلیکونی و عضلات مصنوعی برخوردارند و در موزه میریکان در توکیو به نمایش درآمده‌اند.

ایشیگورو همچنین یک ربات انسان‌نما با ظاهر خودش ساخته که آنرا به خارج کشور برای سخنرانی می‌فرستد.

انتهای پیام

ربات اوتوناروید در کنار هیروشی ایشیگورو
نیم‌تنه رباتیک تلنوید