معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی در دنیا، 450 میلیون دلار است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران که صبح امروز با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، دکتر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از نمایندگان مجلس، فعالان و دست اندرکاران حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر سهم صادرات گیاهان دارویی در دنیا 100 میلیارد دلار است که این عدد متاسفانه در ایران 450 میلیون دلار است و بیشترین حجم این رقم مربوط به صادرات زعفران است. بنابراین باید تلاش کنیم این رقم را براساس ظرفیت بالای ایران در این حوزه، افزایش دهیم.


وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، مردم را با دستاوردهای این حوزه آشنا می کند زیرا کشور ما پتانسیل های بسیار بالایی در زمینه گیاهان دارویی دارد که اگر از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم در حوزه صادرات نیز به پیشرفت های قابل توجهی خواهیم رسید. 


دکتر ستاری با بیان اینکه یکی از اولویت های معاونت علمی استفاده از پتانسیل های بومی کشور است که بیشتر این پتانسیل در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد، تصریح کرد: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در ایران پتانسیل بسیار اما خلاءهای زیادی دارد که اگر این خلاءها را برطرف کنیم پتانسیل ها تبدیل به فرصت می شوند.


وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال مظلومیت ابوعلی سینا و رازی نمود یافته بود خاطر نشان کرد: متاسفانه بنا به دلایلی ابوعلی سینا و رازی که بزرگترین دانشمندان ایران در حوزه گیاهان دارویی هستند مجهول مانده اند و تاکنون آثار مکتوب آنان به صورت کامل به زبان فارسی ترجمه نشده یا به درستی مورد استفاده قرار نگرفته بود.


رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: به طور مثال پس از گذشت این همه سال تنها 11 جلد از کتاب الحاوی رازی ترجمه شده است و ترجمه کتاب قانون ابوعلی سینا نیز تاکنون مورد استفاده پزشکی قرار نگرفته است. با این حال خوشبختانه کتاب قانون بوعلی سینا و دو جلد دیگر از الحاوی رازی امروز به همت معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی این معاونت و با ترجمه روان و امروزی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. 


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به همکاری خوب وزارت صنایع و وزارت بهداشت در حوزه گیاهان دارویی گفت: با توجه به اینکه حمایت های این دو وزارتخانه را در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در اختیار داریم باید تلاش کنیم تا این حوزه را به جایگاه اصلی خود برسانیم.


وی تصریح کرد: نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران می تواند مردم را با دستاوردهای جدید در این حوزه آشنا کند و دیدگاه جدیدی را به مدیران کشور دهد.


دکتر ستاری در پایان عنوان کرد: تلاش می کنیم تا در این دوره از برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران دروازه ای برای توسعه صادرات، کسب استانداردهای مورد نیاز برای صادرات و توسعه گیاهان دارویی در کشور باشد.


دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی(ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برپا می شود و بیش از 2100 محصول فناورانه در جشنواره امسال عرضه می شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.