معاون اول رییس جمهوری اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه علم را محور اصلی سیاست‌های آینده دولت در حوزه اقتصاد عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، امروز در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران که در در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، ضمن بازدید از 15 غرفه ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برتر این نمایشگاه، از برخی دستاوردهای این حوزه نیز رونمایی کرد.

وی سپس در جمع مسوولان و فعالان این عرصه، با اشاره به این‌که ایران در عرصه گیاهان دارویی ظرفیت های منحصر بفردی دارد که زمینه رویش بسیاری از گیاهان را فراهم کرده است، گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر حرکت بسیار خوبی در بین چهره های دانشگاهی و مردم در استفاده و فرآوری فرآورده‌های دارویی ایجاد شکل گرفته است. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که در حوزه گیاهان دارویی محصولات ارزشمند و فناوری های بسیار خوبی ایجاد شده است بیان کرد: مهم این است که این فناوری‌ها و ظرفیت‌های گیاهان دارویی به فرآورده تبدیل شوند و به جای صادرات محصولات خام، از طریق صادرات فرآورده‌های گیاهان دارویی صادر شوند و از این طریق ارزش افزوده ایجاد کنیم. 

جهانگیری با اشاره به این که بازار جهانی گیاهان دارویی بازار بسیار بزرگی است گفت: آمار رسمی ظرفیت این بازار را تا صد میلیارد ارزیابی کرده است و با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فردی که ایران دارد، می‌توانیم سهم بالایی از این بازار را به خود اختصاص دهیم. 

وی با اشاره به این‌که حرکت تولید فرآورده‌های دارویی وصادرات آن‌ها حرکتی است که به تازگی آغاز شده و روبه رشد است اظهار کرد: در تولید و عرضه فرآورده‌های گیاهان دارویی ابتدای راه هستیم در حال حاضر شرکت های دانش بنیان دارویی، برخی از محصولاتی که تولید کرده‌اند را به کشورهای آسیایی و منطقه و برخی به اروپایی و آمریکایی صادر می‌کنند. 

معاون اول رییس جمهور در پایان اقتصاد دانش‌بنیان را محور اصلی سیاست‌های آینده دولت در حوزه اقتصاد دانست و افزود: یکی از محورهای سیاست‌های آینده دولت تدبیر و امید بر مبنای توسعه علم است که سیاستی جدی محسوب می شود. همچنین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که ‌جهت‌گیری اصلی دولت در کنار شکوفایی استعدادهای طبیعی کشور در دستور کار خواهد بود. همه استعدادها و ظرفیت‌ها در این زمینه‌ها وجود دارد و امیدواریم در آینده شاهد تحولی جدی در این بخش باشیم.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.