معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به دلیل جلسات فوق العاده هیئت دولت و سفر استانی به استان گلستان، مراسم به آب اندازی کاوشگر خلیج فارس در زمان مناسب دیگری برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه قرار بود مراسم به آب اندازی کاوشگر خلیج فارس، 11 آذرماه در بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل همزمانی برگزاری جلسات فوق العاده هیئت دولت برای نهایی شدن بودجه سال 1394 و همچنین سفر استانی رییس جمهوری به استان گلستان و افتتاح خط راه آهن ایران- ترکمنستان، این مراسم به زمان مناسب دیگری موکول شد.
وی افزود: از آنجا که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به عنوان دو عضو هیئت دولت قرار است در مراسم به آب اندازی کاوشگر خلیج فارس حضور داشته باشند با بررسی امکان حضور این دو مقام علیرتبه در مراسم به آب اندازی کاوشگر خلیج فارس، زمان دقیق برگزاری این مراسم، در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش بودجه این طرح حمایت و پشتیبانی کامل را انجام داد و همچنین همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه صورت گرفت. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز کار ساخت این کاوشگر را در بندرعباس انجام داد.
دامنه تحقیقات این شناور در حوزه فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، هواشناسی و نقشه برداری دریا است. این شناور از ویژگی های قابل توجهی برخوردار است که با امکانات آن می توان تا عمق 3000 متری دریا نمونه برداری کرد که بر این اساس، کشف میادین نفتی و پیگیری پژوهش های تاریخی و باستان شناسی ممکن می شود.