متخصصان ایرانی توانسته است با ساخت ماشین بیهوشی باکیفیت بالا و قیمت تمام‌شده بسیار اندک، امکان خرید دستگاه‌های بیشتر با بودجه کمتر را در بخش اتاق عمل جراحی فراهم آورند که سبب ارتقای کیفیت مراکز درمانی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدرضا کمپانی مدیرعامل شرکت "تجهیزات مراقبت پزشکی الکترونیک برتر" دستگاه بیهوشی وارداتی را گران قیمت دانست و گفت: با توجه به قیمت بالای این دستگاه ها بسیاری از مراکز از دستگاه مستعمل و قدیمی استفاده می‌کنند که از امنیت و استانداردهای موجود برخوردار نیستند و برای پزشک و بیمار خطرناک است، بنابراین ما با ساخت ماشین بیهوشی oxyn2 توانسته‌ایم میزان خطر دستگاه مذکور را به صفر برسانیم.

کمپانی در این خصوص بیان کرد: هم اکنون دستگاه بیهوشی با توانایی بی‌هوش نگاه‌داشتن بیمار برای مدت مشخص هنگام جراحی در شرکت تجهیزات پزشکی ساخته‌شده است که توانسته است با رعایت استانداردهای جهانی در جهت رفع نیاز مراکز درمانی اقدام کندو دستگاه های تولیدی را جایگزین تجهیزات پزشکی فرسوده در مراکز درمانی کند.

نیاز مبرم مراکز درمانی به افزایش تولیدات داخلی

محمدرضا کمپانی مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی در خصوص تجاری‌سازی محصولات تولیدشده گفت: با توجه به پروانه بهره‌برداری که شرکت" تجهیزات مراقبت پزشکی الکترونیک برتر" از وزارت صنایع در اختیار دارد، 250 دستگاه بیهوشی، 250 دستگاه ونتیلاتور بیهوشی، و 500 دستگاه مانیتورینگ قلب تولیدات در نظر گرفته‌شده است ولی عملاً به دلیل برخی از مشکلات اعم از عدم‌حمایت از تولیدات داخلی و وجود رقبای خارجی، ما نتوانستیم میزان در نظر گرفته‌شده را به فروش برسانیم.

وی همچنین با اشاره به نیاز مبرم کشور به دستگاه‌های بیهوشی عنوان کرد: نیاز سالانه مراکز درمانی در کشور به‌خصوص در بخش جراحی چیزی در حدود 600 دستگاه است که متاسفانه در داخل عمدتا به دلیل عدم اطمینان به تولیدات داخلی این شرکت دانش‌بنیان تنها توانسته است 50 دستگاه تولید و عرضه کند.

رعایت الزامات و استانداردهای جهانی در دستگاه‌های ماشین بیهوشی
مدیرعامل این شرکت تجهیزات پزشکی گفت:‌ با در نظر گرفتن انواع و اقسام دستگاه‌های وارداتی و قیمت‌های متفاوت آن ما توانسته‌ایم با تولید محصولات داخلی، بهترین کیفیت را در بخش فروش به خود اختصاص دهیم.

کمپانی با اشاره به مقایسه قیمت تولیدات داخلی به مشابه خارجی ابراز کرد: محصولات وارداتی نسبت به انواع مختلف آن از 70 میلیون تومان به بالا است در حالی که این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با برابری در کیفیت دستگاه‌های تولیدی با نمونه خارجی، آن را باقیمت 42 میلیون تومان عرضه کند.

وی همچنین در این خصوص اضافه کرد: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با رعایت الزامات و استانداردهای جهانی مطابق با استانداردهای جهانی عمل کند و ازلحاظ عملکرد چیزی در حدود 70 تا 80 درصد با نمونه‌های جهانی برابری می‌کند.

کمپانی در خصوص تاکید بر حمایت های مستمر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: شرکت "تجهیزات مراقبت پزشکی الکترونیک برتر" توانسته است با گرفتن تسهیلات از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اهداف خود گام بردارد و تا کنون مبلغ 300 میلیون تومان از سوی معاونت به این شرکت دانش بنیان تعلق گرفته است.

سرآغاز صادرات دستگاه‌های تولیدی در سال 94

این فعال شرکت دانش‌بنیان از آغاز صادرات در سال 94 خبر داد و گفت: شرکت" تجهیزات مراقبت پزشکی الکترونیک برتر" در نظر دارد طبق برنامه ریزی‌های انجام‌شده و مذاکرات پیش رو، گام‌های مثبتی در خصوص صادرات در سال 94 بر دارد.

وی در این ارتباط بیان کرد: با بومی بودن دستگاه بیهوشی و کاهش قیمت تمام‌شده، قیمت صادرات دستگاه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می کند و درنتیجه با بازاریابی مناسب قادر به صادرات دستگاه خواهیم بود.

کمپانی در خصوص معرفی این دستگاه بیان کرد:‌ ماشین بیهوشی وسیله‌ای است جهت ترکیب مقادیر مشخصی از گازها و داروی بیهوشی است که به‌واسطه عمل تنفس بیمار به داخل ریه بیمار، منجر به کاهش هوشیاری و در نهایت بیهوشی وی می‌شود و بدین ترتیب بیمار تا اتمام عمل جراحی بیهوش است.

وی بابیان اینکه ونتیلاتور بیهوشی وظیفه کنترل تنفس بیمار در حین عمل جراحی را به عهده دارد،‌ افزود: ونتیلاتور طراحی شده در این شرکت برای دستگاه بیهوشی است و دارای کلیه مودهای تنفسی از جمله PSV و SMMV و SIMV که در اکثر دستگاه‌ها به‌صورت انتخابی است ولی در این ونتیلاتور به‌صورت استاندارد قرار داده‌شده است و این امکان را به پزشک می‌دهد که بیمار از حالت تنفس اجباری به حالت تنفس اختیاری برگردد.