ماهنامه «سرآمد» در جدیدترین شماره خود که ویژه خردادماه 1395 منتشر شده، به موضوع فرهنگ مقاومتی نگاه ویژه انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  «سرآمد» از همان ابتدای انتشارش، تلاش کرده است تا علاوه بر آموزش و تحلیل، جریان سازی؛ فرهنگسازی و ترویج را در اولویت اهداف خود قرار دهد. در شماره بیست و چهارم این ماهنامه که ویژه خردادماه 1395، به چاپ رسیده، «فرهنگ مقاومتی» تحلیل و تبیین شده است؛ موضوعی که شاید کمتر در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» به آن توجه شده باشد.

فرهنگ مقاومتی

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در یادداشت این شماره خود، معضل ها و کاستی های موجود برای رسیدن به برنامه اقتصاد مقاومتی را کنکاش کرده و «فرهنگ مقاومتی» را به عنوان راهکار جدی رفع مشکلات پیشنهاد کرده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «اقتصاد مقاومتی، فرهنگی است که باید در همه سطوح، ساری و جاری شود. این سرایت با بخشنامه و دستور، شدنی نیست. احتیاج به یک فرهنگسازی و کار تخصصی و اساسی دارد. باید از گذشته نیز درس بگیریم و تجربه های موفقمان را با رعایت اقتضائات زمان تکرار کنیم.»

 ذوق هنرمندانه

محمدعلی رجبی هم از خانواده ای است شناخته شده در عرصه علمی و حوزوی و هم خود، هنرمندی ست شناخته شده با آثار نگارگرانه اش. محمدعلی رجبی برنده جایزه شهید آوینی، رفتار دانشگاه ها را از منظر هنرمندانه اش نقد کرده و گفته است که «دانشگاه هایمان ذوق هنرمند را کور می کنند.» او معتقد است: «هنر اصلا نیازی به خارج رفتن ندارد. اصلا کل علوم انسانی این گونه است. از یک نفر پرسیدند اگر دنیا را به تو بدهند چه کار می کنی؟ گفت می فروشم می روم خارج! شرایط امروز جوان ها هم اینطوری شده. یعنی خارج را زیادی برایشان بزرگ کرده اند.»

مهدی سهرابی برنده جایزه علامه طباطبایی هم یادداشتی در این شماره سرآمد نوشته و تجربیات اش را از همکاری با فرهنگستان علوم، به خوانندگان پیشکش کرده است. او می نویسد: «موضوعی که در حال حاضر مطرح است و به ارتقای علم در کشور ضربه می زند، این است که ما بسیار زیاد روی عدد و رقم تاکید می کنیم. فلان دانشگاه می گوید من این تعداد دانشجوی ارشد و دکتری فارغ التحصیل کرده ام. یا فلان استاد می گوید که من این تعداد مقاله نوشته ام. اما هیچ کدام این ها نشان نمی دهد که چقدر علم را در در اجتماع پیاده کرده ایم.»

 روح زبان

تاریخ نشان داده است که رشد زبان با رشد علم متناظر و همراه است. از این رو، «سرآمد» از ابتدای راه، گفت وگوها و یادداشت ها و گزارش های متعدد و راهگشایی را درباره اهمیت دادن به زبان و کیفیت بخشی آن، ارائه کرده است. در شماره بیست و چهارم این ماهنامه نیز سیدمحمد ترابی از اساتید زبان فارسی، این مقوله را کالبدشکافی کرده و نکته های علمی مهمی را بیان کرده است. به گفته ترابی؛ «زبان منعکس کننده دانش و فرهنگ قومی است که به آن زبان، گفت وگو می کنند و نوشت و خواند دارند. در قرن های 4، 5 و 6 هجری قمری، ایران آن روز گار مهد دانش، فرهنگ، علوم و فلسفه بوده است. آن دانش ها، افکار و اندیشه ها اگر به زبان فارسی تحلیل و نوشته می شده به همه جای دنیا با همان زبان فارسی می رفته است.»

 

تجربه های کارآفرینی

اما پای ثابت ماهنامه «سرآمد» گفت وگو با کارآفرینان جوان و فعال کشور است که طرفداران زیادی دارد. نغمه عقیلی از فعالان جوان کارآفرینی هم از تجربه راه اندازی وبسایت «استادسلام» می گوید که برای برقراری پیوندی میان فضای آموزش کشور با حوزه آی تی فعالیت می کند.

ایوب عادلی هم دیگر کارآفرینی است که بیشتر در حوزه صنعت و سخت افزار فعالیت می کند و با پشتکار فناوران و متخصصان و دانشگاهیان کشور، توانسته است محصولاتی تولید کننده که علاوه بر رتبه نخست در منطقه، از بسیاری رقبای خارجی اش نیز در زمینه کیفیت، سبقت بگیرد.  

سحر بهمنی هم سومین کارآفرینی است که در سرآمد بیست و چهارم، از تجربیات کارآفرینانه اش گفته و نکته های بکری را در این مسیر برای علاقه مندان به فعالیت در حوزه زیست فناوری، به جا گذاشته است.

علاوه بر گفت وگوها و یادداشت هایی که به آن اشاره شد، شماره جدید سرآمد، مطالب متعددی برای کارآفرینان باتجربه و کسب و کار ارائه کرده است که سبب شده است، آرشیو این ماهنامه، نزد علاقه مندان به کارآفرینی، در کنج کتابخانه هایشان جا بگیرد.

همچنین با نصب نرم افزار کدخوان روی تلفن های هوشمند، مخاطبان می توانند از قابلیت های مولتی مدیا بهره مند شوند. فیلم ها و مطالب صوتی و تصویری را ببینند و خستگی خواندن را به در کنند.

بیست و چهارمین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه ویژه خردادماه 1395 منتشر شده است.