نخستین مسابقه «پی نما» با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت شاهنامه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خانه پی‌نمای ایران، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، نخستین مسابقه از سری مسابقات طراحی و اجرای پی‌نما را با محوریت شاهنامه برگزار می‌کند.

موضوع این مسابقه «طراحی بر اساس بخشی از یک داستان شاهنامه» است. شرکت کنندگان باید رویارویی رستم با ارژنگ دیو (خوان ششم از هفت خوان رستم) در ۸قاب و بیشتر، که می‌تواند در حداکثر ۴صفحه اجرا شود را به تصویر بکشند.  البته تعداد صفحات تاثیری بر داوری نخواهد داشت.

هنرمند می‌تواند به تشخیص خود از متن نثر یا نظم و یا بازنویسی هرکدام از متون زیر در اجرای خود استفاده کند.

«یکی مغفری خسروی بر سرش                                                      خوی آلوده ببر بیان در برش
به ارژنگ سالار بنهاد روی                                                               چو آمد بر لشکر نامجوی
یکی نعره زد در میان گروه                                                              تو گفتی بدرید دریا و کوه
برون آمد از خیمه ارژنگ دیو                                                            چو آمد به گوش اندرش آن غریو
چو رستم بدیدش برانگیخت اسپ                                                    بیامد بر وی چو آذر گشسپ
سر و گوش بگرفت و یالش دلیر                                                       سر از تن بکندش به کردار شیر
پر از خون سر دیو کنده ز تن                                                           بینداخت ز آنسو که بود انجمن»
 
«رستم، کلاهخودی از آهن بر سر گذاشته و ببر بیان بر تن عرق نشسته‌اش پوشیده، به سوی لشکر ارژنگ تاخت. در میان میدان ایستاد و نعره‌ای زد که دریا و کوه را به لرزه درآورد. ارژنگ به شنیدن آن صدا از خیمه بیرون آمد. رستم به محض دیدن ارژنگ اسبش را به تاخت درآورد و همچون صاعقه خودش را به او رسانید و سر و گوش و یال او را گرفت و با یک حرکت از بدن جدا کرد و بعد، تن بی‌جان و خون‌آلود دیو را به میان جمع دیوان انداخت.»

به نفر اول یک سکه تمام بهار آزادی، نفر دوم یک نیم‌سکه بهار آزادی و به نفر سوم یک ربع‌سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 23 مهرماه 95 است و به آثاری که بعد از مهلت مشخص‌شده دریافت شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

آثار باید مرتبط با موضوع مشخص‌شده باشند و در صورت مغایرت، در مسابقه شرکت داده نمی‌شوند. آثار می‌توانند به‌صورت دستی، دیجیتال یا تلفیقی ارائه شوند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

طراحی‌هایی که مغایر با شئونات اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.هرگونه توهین به شخصیت‌ها، گروه‌های سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی موجب خروج اثر از مسابقه می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و خانه پی‌نمای ایران در انتشار و استفاده از آثار جهت اهداف فرهنگی و تبلیغی مجاز هستند. همچنین هیچ‌گونه استفاده تجاری از آثار رسیده انجام نخواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آدرس http://stdc.isti.ir/ مراجعه کنند.