محمدی‌انارکی گفت: برگزاری جشنواره ایران ساخت هم جنبه فرهنگی دارد و هم می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی، زمینه‌ساز ارتقاء کیفی محصولات تولیدی  داخل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمد محمدی‌انارکی؛ عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، ریاضت اقتصادی نیست، گفت: اساس پیشرفت هر کشوری توجه با سرمایه‌های دورنی است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در بهره‌وری بهینه از داشته‌های بومی تعریف می‌شود، افزود: در نگاه مقاومتی، اقتصاد درون‌زا، استوار بر استفاده  بهینه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در راستای پیشرفت و توسعۀ‌پایدار و همه‌جانبه است.

محمدی‌انارکی ادامه داد: خام‌فروشی یکی از مشکلات موجود در اقتصاد است که منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های گذشته بوده و هست. نفت‌خام با قیمتی ناچیز صادر می‌شود و فرآورده‌های آن با قیمیتی گزاف وارد می‌شود، در محصولات معدنی نیز همین روند وجود دارد و خام‌فروشی گریبان‌گیر معادن نیز شده است به طوری که حصول ارزش‌افزوده از این داشته‌های ذاتی به کمترین مقدار خود رسیده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: حتی در صنعت فولاد نیز آلیاژ‌های مصرفی فولاد از دیگر کشورها وارد می‌شوند در حالی که خام آن یکی از محصولات صادراتی کشور است. در بخش کشاورزی نیز محصولات باکیفیت ایرانی تنها به دلیل فقدان‌ برند معتبر و عدم‌بسته‌بندی صحیح با قیمتی نازل صادر می‌شوند. اصلاح این روند یکی از اقداماتی است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید انجام شود.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با اشاره به لزوم برقراری ارتباط صحیح و نظام‌مند بین اجتماع نخبگانی و داشته‌های ذاتی، تصریح کرد: حضور نخبگان و متخصصان در بخش‌های تولیدی و درآمدی سبب حصول بیشترین بهره‌وری از منابع موجود می‌شود. یکی از بهترین مکان‌های برای چنین اقدامی شرکت‌های دانش‌بنیان است که در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. حضور فعال اجتماع نخبگانی در این بخش یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه تسهیل بروکراسی اداری یکی از الزامات رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است، بالا بودن هزینه تولید را یکی از موانع موفقیت محصولات دانش‌بنیان در بازارمصرف دانست و گفت: قیمت بالای کالاها و محصولات ایرانی یکی از عواملی است که سبب می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند در بازار رقابت به توفیق چشمگیری دست یابند و عرصه برای ورود محصولات وارداتی باز شود.

محمدی‌انارکی یادآور شد: کیفیت محصولات باید در حدی باشد که با نمونه‌های خارجی قدرت رقابت داشته باشند. باید پذیرفت مصرف‌کننده به دنبال بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت است بنابراین هر شرکت و تولیدکننده‌ای که به این انتظار پاسخ بهتری بدهد، موفقیت بیشتری خواهد داشت. به‌همین دلیل باید با تزریق علم‌ و فناوری‌روز به چرخه تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید، برندسازی و البته انجام اقدامات فرهنگی، بازار را برای مصرف کالا و محصول دانش‌بنیان ایرانی آماده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به تغییر الگوی مصرف جامعه ایرانی اشاره و آن را یکی از پایه‌های رونق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و بیان داشت: فرهنگ مصرف‌گرایی باید اصلاح شود. این فرهنگ که کالای خارجی در هر شرایط و با هر کیفیت و قیمتی نسبت به نمونه ایرانی بهتر است، باید تغییر کند. این مهم وظیفه اهل رسانه و مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی است. قابلیت‌های بالای فضای مجازی نباید مورد غفلت قرار بگیرد. به عنوان نمونه با فرهنگ‌سازی اصولی و استفاده از امکان‌های فضای مجازی امروزه احترام به محیط‌زیست در تمام بدنه جامعه نهادینه شده است.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس برگزاری جشنواره ملی-فرهنگی-هنری «ایران ساخت» را از اقدامات لازم در فرهنگ‌سازی دانست و با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در بخش‌های کوچک جامعه، اظهار داشت: تمام کشورهای پیشرفته با تأکید بر داشته‌های بومی توانسته‌اند به جایگاه مطلوب خود برسند. بنابراین برگزاری جشنواره‌هایی مانند ایران ساخت که توان و ظرفیت بخش تولید کشور را در معرض دید قرار می‌دهد هم جنبه فرهنگی دارد و هم می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی، زمینه‌ساز ارتقاء کیفی محصولات تولید داخل باشد.

وی در پایان به اهمیت تعامل و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها اشاره کرد و گفت: همه انرژی موجود در کشور در همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باید در یک مسیر واحد و برای رسیدن به هدفی مشخص هزینه شود. در این راه هرگونه سیاست‌زدگی و یا حاشیه‌سازی سبب تأخیر در رسیدن به نقطه مطلو.ب می‌شود. ناگفته نماند از اهمیت و نقش بی‌نظیر مردم نباید غافل شد. تجربه ثابت کرده است هرجا که مردم همگام با مسؤولان حرکت کرده‌اند، موفقیت در کمترین زمان و با بهترین کیفیت حاصل شده است.