نخستین داروی درمان آلزایمر بر پایه گیاهان دارویی جهان برای نخستین بار در ایران تولید، رونمایی و به خط تولید رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین داروی گیاهی ضد آلزایمر جهان با توان محققان پژوهشکده گیاهان دارویی البرز تولید شد. 

این مطالعه از سال 1383 در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران صورت گرفته است. نتایج این تحقیق و آزمون بالینی بر روی 24 بیمار آلزایمری 65 تا 80 ساله به تأیید چندین دانشگاه معتبر جهان رسید.

شمسعلی رضازاده، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و عضو شورا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی گفت: برای نخستین بار در دنیا این طرح ارائه شد و کارهای بالینی آن توسط گروه ما انجام شده است که یک گروه هشت نفره از دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف بر روی آن کار تحقیق صورت داده‌اند. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید ماهانه 50 هزار جعبه محتوی 30 محصول، افزود:  امکان افزایش ظرفیت تولید تا 200 هزار جعبه در سال وجود دارد.

رضازاده قیمت حدودی این دارو را 27 هزار تومان در بازار داخلی عنوان کرد که این میزان یک‌دهم مشابه شیمیایی آن در جهان محسوب می‌شود.

با تولید این دست داروهای گیاهی دانشمندان به سنت‌های در حال فراموش‌شدن بازگشته‌اند، به‌طوری‌که سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از نخستین داروی گیاهی آلزایمر گفت: ما میراث گران بهایی از گذشتگان داریم که حدود 200 سال است به کم‌توجهی و غفلت دچار شده است.

مراسم رونمایی و افتتاح خط تولید  داروی ملیتروپیک که تنها داروی گیاهی ضد آلزایمر جهان است با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پژوهشگاه گیاهان دارویی البرز برگزار شد.

پژوهشگاه گیاهان دارویی از جمله مراکزی است که همواره مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی قرار گرفته است و رییس این پژوهشگاه از اعضا شورای این ستاد است.