دو محقق ایرانی شاغل در دانشگاه یو اس دیویس کالیفرنیا موفق به اختراع تراشه ای با فرکانس بالا شده اند که قادر به انتقال سریع دهها گیگابیت داده در یک ثانیه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از فیز، این اختراع سرعت دسترسی به اینترنت و ظرفیت ارتباطی شبکه های مخابراتی را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

امید مومنی استادیار دانشکده مهندسی رایانه و برق دانشگاه یوسی دیویس و حسین جلیلی دانشجوی مقطع دکتری این دانشگاه با همکاری یکدیگر تراشه یاد شده را با استفاده از سیستم آنتن آرایه فازی طراحی کرده اند.

سیستم آرایه فازی، انرژی را از منابع مختلف به چنگ می آورد و در قالب یک تک پرتو متمرکز می سازد. این انرژی را می توان در فضایی محدود منتقل کرد و آن را به سمت هدف و مقصد مورد نظر هدایت کرد.

به گفته مومنی خلق آرایه های فازی به خصوص در فرکانس های بالا کار دشواری است و وی و جلیلی برای اولین بار موفق به دستیابی به این پهنای باند بزرگ در فرکانسی بالا شده اند.

تراشه ابداع شده توسط این دو نفر بر روی باند ۳۷۰ گیگاهرتز و با پهنای باند ۵۲ گیگاهرتز عمل می کند. در مقام مقایسه باید گفت موج های رادیویی اف ام بر روی باند فرکانسی بین ۸۷.۵ و ۱۰۸ مگاهرتز عمل می کنند. باند فرکانسی شبکه های نسل چهارم و LTE هم بین ۸۰۰ مگاهرتز و ۲.۶ گیگاهرتز و با پهنای باند حداکثر ۲۰ مگاهرتز است.

اکثر وسایل الکترونیک پیشرفته به گونه ای طراحی شده اند که بر روی فرکانس های پایین تر عمل می کنند. اما تقاضای فزاینده برای دسترسی به خدمات ارتباطی سریع تر و کاربرد ابزار تصویربرداری و انتقال داده سریع موجب تقاضا برای کارکرد این ابزار در فرکانس های بسیار بالاتر شده است.

به گفته مومنی اگر چه شبکه های مخابراتی نسل چهارم هنوز به حد محدودیت خود در مورد نرخ تبادل داده نرسیده اند. اما با افزایش استفاده از خدمات کلود و مهاجرت به شبکه های تلفن همراه نسل جدید نیاز به سرعت بیشتر روز به روز در حال افزایش است. استفاده از فرکانس های بالاتر به معنای پهنای باند بیشتر و پهنای باند بیشتر به معنای نرخ بالاتر تبادل داده است.

این دو محقق ایرانی قصد دارند با تکمیل تحقیقات خود زمینه استفاده از تراشه اختراع شده خود در سیستم های پیشرفته مخابراتی و تصویربرداری را فراهم کنند.