"اَنی لیبویتز" عکاس معروف آمریکایی یک پرتره جدید از "استیون هاوکینگ" ثب کرده که نشان دهنده حقیقت زندگی این دانشمند است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پرتره در ماه نوامبر در مجله تایم و همچنین کتاب جدید این عکاس معروف به چاپ رسیده است.

اَنی لیبویتز ("Annie" Leibovitz) زاده ۲ اکتبر ۱۹۴۹ در کانتیکت عکاس معروف آمریکایی است. لیبویتز تاکنون از صدها شخصیت مهم و معروف عکاسی پرتره انجام داده است.

وی اولین زنی است که نمایشگاهی در نگارخانه ملی پرتره در سال ۱۹۹۱ برگزار کرده است.

وی درباره ثبت این پرتره اظهار کرد:"برای انجام این کار از هاوکینگ اجازه گرفته و به منزل هاوکینگ که در خارج از کمبریج قرار دارد رفتم و این برای من بسیار باورنکردنی بود."ما یک بوم را در اتاق نشیمن وی قرار دادیم و در همانجا شروع به تصویربرداری کردیم."

تفاوت کار این عکاس آمریکایی با سایر عکاسانی که از هاوکینگ تصویربرداری کرده بودند این است که در بسیاری از پرتره‌هایی که تاکنون از هاوکینگ گرفته‌اند سعی داشتند تا صندلی چرخ‌دار او را تا حد ممکن در تصویر نشان نداده و یا قسمت کمی از آن در تصویر مشخص باشد. اما لیبویتز بر خلاف تمام عکاسان عمل کرد.

وی در این باره اظهار کرد: این واقعیت زندگی هاوکینگ است و نکته جالب توجه این است که با وجود این محدودیت‌ها او همیشه در اوج قرار داشته و هوشیار و سرزنده است.

وی در ادامه عنوان کرد: با گرفتن این تصویر قصد داشتم تا توجه بینندگان را نه به جسم این دانشمند بلکه به ذهن پویا و هوشیار وی جلب کنم.

مسئله مهمی که در این تصویر به خوبی نمایان است این است که در بالای این جسم که بر روی یک صندلی چرخ‌دار قرار دارد، سری وجود دارد که دارای ذهنی هوشیار و خلاق است.

"استیون ویلیام هاوکینگ"Stephen William Hawking) ) زاده هشتم ژانویه ۱۹۴۲ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج است که کارهای علمی‌اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد.

کتاب‌ها و همایش‌هایش، او را به یک چهره محبوب تبدیل کرده ‌است.

وی در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا شد.

هاوکینگ به مدت 30 سال یعنی از سال ۱۹۷۹ تا یکم اکتبر ۲۰۰۹، دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بوده‌ است. وی به خاطر فعالیت در زمینه کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم به ویژه در زمینه سیاه‌چاله، شناخته شده‌ است.

 کتاب "تاریخچه زمان" او که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی‌ مانده، باعث شهرتش شد. همچنین، کتاب "طرح بزرگ" او که در اواخر سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید پس از چند روز به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون تبدیل شد.

هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و توانایی هیچگونه تحرکی از جمله نشستن، برخاستن و راه رفتن را نداشته و حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند.

این دانشمند حتی توانایی سخن گفتن را نیز ندارد.

 وی با وجود توانایی‌های بسیار در زمینه کیهان‌شناسی، تاکنون جایزه نوبل را کسب نکرده‌ است.