دلیری گفت: در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، طرح‌های اشتغال‌زای بخش‌های خصوصی و تعاونی را که در چارچوب رسته‌های منتخب برنامه اشتغال فراگیر باشند، در قالب اعطای تسهیلات بانکی موردحمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، با تاکید بر اهمیت پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی گفت: پرداخت تسهیلات از طریق مؤسسات عامل پرداخت شامل بانک ملی، سپه، رفاه کارگران، ملت، صادرات، تجارت و توسعه تعاون و همچنین کشاورزی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

دلیری در ادامه افزود: این تسهیلات به طرح‌های اقتصادی بخش غیردولتی با اولویت رسته‌های اقتصادی پراشتغال همچون حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات اعطا می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به رسته‌های اقتصادی پراشتغال مشمول این طرح بیان کرد: فعالیت‌های رسته کشاورزی شامل گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، کشت گلخانه‌ای، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات فنی و مشاوره‌ای و سایر رسته‌های حوزه کشاورزی، ازجمله رسته‌های پراشتغال تحت پوشش این طرح به شمار می‌روند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین فعالیت‌های رسته صنعت، شامل پوشاک، مصنوعات چرمی، خدمات فنی و مهندسی، مبلمان، مصنوعات چرمی، فرش دستباف و صنایع‌دستی و فعالیت‌های خدماتی شامل خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اصناف، آموزش و گردشگری سلامت، صنایع‌دستی روستایی، مراکز تفریحی و سرگرمی،اکو کمپ‌های بیابان‌گردی، گردشگری روستایی، خدمات حمل‌ونقل، مدیریت انرژی، خدمات سلامت و پزشکی و کسب‌وکارهای صنعت ورزش، فناوری اطلاعات تولید محتوا، خدمات شهری و اجتماعی عمومی از دیگر طرح‌های اقتصادی بخش غیردولتی با اولویت رسته‌های اقتصادی است که می‌توان از آن یاد کرد.

دلیری با اشاره به نرخ سود تسهیلات اعطایی بیان کرد: نرخ سود تسهیلات 18 درصد است که برای طرح‌های دانش‌بنیان، نوآورانه و نخبگانی در مناطق مختلف شهری، روستایی، محروم، مرزی و محروم مرزی، یارانه سود تسهیلات اعطا می‌شود.

 وی افزود: نرخ سود تسهیلات طرح‌های دانش‌بنیان در مناطق شهری 15 درصد، مناطق روستایی 12 درصد و در مناطق محروم شهری و روستایی 12 درصد و مناطق مرزی روستایی 10 درصد و درنهایت در مناطق محروم مرزی شهری و روستایی 10 درصد محاسبه می‌شود. هم‌چنین متقاضیان پس از دریافت تسهیلات، با دوره تنفس حداکثر یک‌ساله، تسهیلات اعطایی را حداکثر طی مدت 6 سال بازپرداخت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: تمامی طرح‌های سرمایه‌گذاری در چارچوب نظام نظارت، مدیریت و کنترل طرح‌های سرمایه‌گذاری و با ابزارهای مختلف نظارت می‌شوند و طرح‌ها به ترتیب با تأیید دستگاه اجرایی ذیربط، کارگروه اشتغال( کمیته فنی) استان و موسسه عامل می‌رسند. ‌

بر اساس این گزارش،  تسهیلات برنامه اشتغال فراگیر در راستای آیین‌نامه اجرایی بندهای ( الف) و (ب) تبصره (18) قانون بودجه سال 1396 کل کشور به متقاضیان اعطا می‌شود. همچنین بر اساس چارچوب و ضوابط تعریف‌شده، متقاضیان می‌توانند ضمن تکمیل اطلاعات خود، خلاصه طرح‌ها را از طریق سامانه کارا به نشانی http://kara.mcls.gov.ir به ثبت برسانند.