با هدف توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف دفاعی و تجاری، مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال  با طراحی و ساخت گیرنده " AIS" صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ازآنجاکه تولید و طراحی  محصولات مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال، از جایگاه ویژه‌ای در مکان‌یابی و پایش فضای فرکانسی برخوردار است و از طرفی این محصولات در زمینه‌های دفاعی و تجاری از کاربری وسیعی برخوردارند، محققان در کشور اقدام به طراحی و ساخت نخستین مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال با طراحی و ساخت گیرنده " AIS" کرده‌اند.

اسماعیل وحدتی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رسا پرداز آینده با اشاره به  مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی طرح موردحمایت شده از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی خاطرنشان کرد: محصول تولیدشده درزمینه مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال است که در خشکی و یا خطوط ساحلی قابل‌نصب و بهره‌برداری است. 

وی در ادامه دانش تولید این محصول را کاملاً بومی خواند و گفت:  در تولید این محصول جز خرید قطعات، نیازمندی دیگری به خارج از ایران ندارد. 

این فعال حوزه فناوری با اشاره به مشخصات این دستگاه تولیدی بیان کرد: سامانه‌های مانیتورینگ و مکان‌یاب در زمینه‌های دفاعی و تجاری استفاده می‌شوند. 

وحدتی بابیان اینکه شروع فعالیت درزمینه مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال،  با ایده محوری ساخت سامانه‌های مکان‌یاب رادیویی بوده است گفت: خرید این مکان‌یاب‌ها از تولیدکننده‌های خارجی دارای محدودیت‌های فراوانی است که در کنار قیمت مناسب تولید داخل،  مشوق اصلی ما برای ورود به این عرصه بوده است.

وی با اشاره به‌ضرورت فعالیت‌های فناورانه در حوزه دریایی گفت: خط مرزی دریایی گسترده‌ای در جنوب و شمال ایران وجود دارد که فرصت‌های زیادی در کسب‌وکار ایجاد می‌کند. بهره‌برداری از این فرصت‌ها با انجام کارهای فناورانه میسر است و لازم است چنین فعالیت‌هایی صورت بگیرد. 

وحدتی فرصت‌ها و زمینه‌های رقابتی ایجادشده ناشی از این طرح را مهم دانست و گفت:  طراحی و ساخت "AIS" در زمینه مانیتورینگ سواحل و کنترل سبب  تولید دانش فنی و ساخت محصولات دیگری نیز می‏شود که دارای کاربردهای مستقیم در شناورها است.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رسا پرداز آینده درباره ارگان‌ها و یا مراکزی حامی این طرح بیان کرد: در زمینه کاربری دفاعی، نیروی هوایی و دریایی از حامیان و کاربران این طرح هستند و در راستای گسترش محصول و افزودن ویژگی‌های بیشتر و کاربردی‌تر کردن آن تاکنون قراردادهای متعددی منعقدشده است. برای کاربری تجاری مذاکراتی با سازمان تنظیم مقررات رادیویی صورت گرفته است که امیدواریم به‌زودی منجر به قرارداد شود.

وحدتی با تاکید بر تأثیر این‌گونه طرح‌ها برای اعتلای صنعت دریایی کشور، تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد که جا برای کار در زمینه‌های مخابراتی در صنعت دریایی باز است ولی لازم است حمایت‌های موثرتری از شرکت‌های داخلی صورت بگیرد،  تا قابلیت رقابت با تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های خارجی را پیدا کنند. این کار با سپردن پروژه‌ها و محصولات کوچک و نگاه حمایتی به شرکت‌های داخلی قابل انجام است ولی لازم است در کنار آن خود شرکت‌ها روی رشد و توسعه محصول از روش‌های مدرن و به‌روز دنیا استفاده کنند. 

وی ادامه داد:  تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نه به شکل یک محصول مجزا بلکه به‌صورت یک‌روند باید موردتوجه باشد تا در میان‌مدت و درازمدت بتوان شاهد تحول بود. قیمت محصول دانش‌بنیان شرکت رسا پرداز آینده برای مانیتورینگ و مکان‌یابی منابع سیگنال اصلاً قابل‌مقایسه با نمونه‌های خارجی نیست. ضمن این‌که نمونه‌های خارجی را نه به سهولت می‌توان خریداری کرد و نه این‌که بعداً امکان تغییرات روی آن وجود دارد.  

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رسا پرداز آینده با تشکر از حمایت‌های همه‌جانبه ستاد توسعه و فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی افزود:  امیدواریم با تلاش شرکت‌ها در کنار حمایت‌های بیش‌ازپیش شاهد ایجاد یک تحول مشهود در این صنعت باشیم.