ماهنامۀ خبری، پژوهشی، آموزشی و تحلیلی «فناوری و نوآوری» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماهنامۀ خبری، پژوهشی، آموزشی و تحلیلی «فناوری و نوآوری» در شمارگان 30 و 31 منتشر شد.

صفحات ابتدایی این شماره از ماهنامه با تیتر «اقبال مردم به محصولات داخلی باطل‌السحر دشمن است»، گریزی است به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «خرید اقلام مورد نیاز دستگاه‌ها از تولیدات داخلی و لزوم اقبال جدی مردم به محصولات داخلی» که به بیان اهمیت فرهنگسازی در راستای استفاده از کالای ساخت ایران پرداخته است.

در این بخش، رهبری هدف جنگ نرم دشمن را گرفتن امید و اعتماد به نفس ملت ایران بر می‌شمارند. ایشان خطر جنگ نرم دشمن را خطرناک‌تر از جنگ نظامی می‌دانند و تغییر ساختار و فرمول غلط قدرت حاکم بر جهان را یکی از دلایل دشمنی غرب با نظام اسلامی عنوان می‌کنند.

در بخش دیگری از این ماهنامه، به سخنان رئیس‌جمهور با محوریت «ضرورت جذب دانشجویان پیش از دوره کارشناسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان» پرداخته می‌شود.

در این بخش، بر لزوم مهارت‌آموزی دانشجویان از زبان رئیس‌جمهور تأکید و به ضرورت تربیت نیروی‌کارآفرین در دانشگاه‌ها اشاره می‌شود. رئیس‌جمهور ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌‎بنیان در جذب نیروی‌انسانی ماهر را یکی از امکان‌های خوب کشور برای اشتغال بیان می‌‎کنند.

در بخش دیگری از این ماهنامه و با تیتر «مرجعیت جهان اسلام به واسطۀ علم و دانش میسر می‌شود»، گریزی به سخنان سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در مراسم اهدای دومین جایزۀ مصطفی صلوات‌الله زده می‌شود.

ستاری در این مراسم تأکید می‌کند که می‌توان از طریق نظریه‌پردازی علم و فناوری، تمدنی نوین در جهان اسلام پایه‌گذاری کرد.

وی سلامت، امنیت و رفاه نوع بشر را حاصل اقتدار علمی، دانش‌محوری و پیشبرد فناوری در تعامل دانشمندان برجسته عنوان می‌کند.

در ادامۀ این شماره از «فناوری و نوآوری»، یادداشتی از پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی آورده شده، در این یادداشت که با سرفصل‌های «رشد شتابان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها»، «ترویج و معرفی طراحی صنعتی»، «خلاقیت سنگ‌بنای نوآوری» و «طراحی صنعتی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد دانش‌بنیان»، به تحریر در آمده؛ نویسنده رشد اقتصادی را نه در فراوانی منابع مالی و طبیعی، بلکه در گرو داشتن مغزهای خلاق، طراح و پویا می‌داند.

در ابتدای این مجله نیز، در یادداشتی به قلم سعید کرمی؛ سردبیر ماهنامه می‌خوانیم: هماهنگ‌سازی دانش و فناوری می‌تواند انسان را با طبیعیت همسوتر کند و برگزاری استارت‌آ‌پ‌ها به عنوان یکی از بهترین‌ راه‌های مقابله با آسیب‌های احتمالی زلزله عنوان می‌شود.

«همکاری های بین‌المللی علمی ایران با نگاهی به همکاری های ایران و برزیل»، «رقابت تنگاتنگ استارت آپ‌ها و شرکت‌های موفق و مطرح ایرانی مانند دی جی کالا و اسنپ»، «شرایط بهره‌مندی اشخاص حقیقی و حقوقی از یارانه دریافت خدمات آزمایشگاهی»، «معافیت های گمرکی شرکت های دانش بنیان»، «تجاری سازی محصولات فناورانه» و «ضرورت راه اندازی شتاب دهنده در حوزه طراحی و  صنعتی» از دیگر موضوعاتی است که در این شماره از ماهنامه به آنها پرداخته شده است.

همچنین این نشریه، نگاهی داشته به آمار حقیقی مهاجرت با عنوان «از حقیقت تا دروغ» که آمار و ارقام دروغین رسانه‌ای در خصوص مهاجرت مغزها را مورد بحث قرار داده است و در پایان هیات تحریریه از موضوعاتی چون «اینترنت اشیاء»، «صنعتی شدن انیمیشن» و «فناوری های مواد و ساخت پیشرفته» نیز غافل نمانده‌اند.