ناسا تایید کرده که ساعت اتمی جدید خود را برای فعالیت در عمق فضا فعال کرده است. این ساعت فعلا در مداری در نزدیکی زمین مستقر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس،این ساعت که با استفاده از راکت فضایی فالکون هوی اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده، یک ابزار فوق دقیق طراحی شده با استفاده از جیوه است که کوچک تر، بسیار دقیق تر و بسیار مستحکم تر از ساعت های اتمی است که قبلا به فضا پرتاب شده بودند.

ساعت یادشده که ابعادی به اندازه یک برشته کننده نان ( توستر) دارد، بعد از استقرار موفق در مدار خود از ۵ پیش فعال شده و علت پرتاب آن به فضا کمک به برخی مشکلات مربوط به طراحی فضاپیماهایی است که برای انجام ماموریت های طولانی مدت ساخته می شوند.

ساعت اتمی مجهز به سیستم جی پی اس بسیار دقیقی است که برای حل مشکلات ناوبری و مسیریابی فضاپیماهای مذکور از زمان حرکت تا رسیدن به مقصد قابل استفاده است.

نسل قدیمی ساعت های اتمی بسیار بزرگ، سنگین و پرمصرف بوده و از دقت و استحکام کمتری نیز برخوردار بوده اند ولی ساعت جدید اتمی مشکلات یادشده را ندارد. از همین رو انجام ماموریت های فضایی به ماه و سیارات دورتر دیگر تنها مبتنی بر ارتباطات مخابراتی رادیویی دو طرفه با زمین نخواهد بود و می توان آنها را با ثبات و دقت بیشتری از فضا نیز پیگیری کرد. در روش جدید ساعت اتمی به واسطه ای برای تبادل پیامها میان زمین و فضاپیماهای در حال حرکت به مریخ و سیارات دورتر مبدل می شود.