محققان دانشگاه صنعتی شریف اپلیکیشنی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به کرونا طراحی کرده‌اند که اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد و برخی کشورها متقاضی استفاده از آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر علی شریفی زارچی عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح اپلیکیشن «ماسک» اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور در صدد برآمدیم تا اپلیکیشنی طراحی کنیم که باعث حفظ سلامت افراد سالم و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا در میان افراد شود.

وی در خصوص اپلیکیشن «ماسک» که تاکنون یک میلیون نفر آن را روی تلفن‌های همراه خود نصب کرده‌اند، گفت: با نصب این نرم افزار، رفت و آمدهای فرد تحت کنترل قرار می‌گیرد به طوری که کمک می‌کند بهتر از سلامتی خود محافظت کنیم و رفت و آمد در یک منطقه و افراد بیمار را تحت نظر و کنترل داشته باشیم.

شریفی با تاکید بر اینکه محلی که فرد بیمار رفته باشد با استفاده از این اپلیکیشن، مشخص می‌شود، عنوان کرد: اگر فردی این اپلیکیشن را نصب کند و بعد مبتلا به ویروس کرونا شود، اماکنی که از آنها عبور کرده مشخص می‌شود و افراد دیگری که سالم هستند می‌توانند از این اماکن مطلع شوند.

تشخیص احتمال گسترش کرونا در یک منطقه

وی خاطر نشان کرد: در واقع مشخص شدن اماکن آلوده در یک منطقه یا محل زندگی فرد خیلی مهم است؛ طبق برآوردهایی که داشتیم مشاهده کردیم مناطقی که رفت و آمد بالا بوده میزان شیوع بیماری هم افزایش یافته است.

تعیین علائم بالینی بدن در نرم افزار «ماسک»

شریفی با بیان اینکه در این نرم افزار ۱۱ پارامتر از علائم بیماری در بدن فرد تعیین شده، گفت: پارامترهایی همچون دمای بدن، سرفه، گلودرد، احساس ضعف و بی‌حالی، تعداد تنفس در دقیقه، میزان حبس نفس و … در این اپلیکیشن مشخص شده است که از این طریق به کاربر میزان مخاطره بیماری را اطلاع می‌دهد.

وی با تاکید براینکه تعداد این پارامترها نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها بیشتر و کامل‌تر است، بیان کرد: با شدت یافتن علائم فرد، اپلیکیشن پیشنهاد می‌دهد که فرد به مراکز درمانی مراجعه کند؛ در واقع اطلاع رسانی به کاربر در خصوص علائمش هدفمند می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه موضوع توسعه نرم افزار درباره کرونا در ایران به عنوان سومین کشور دنیا آغاز شده است، بیان کرد: کشورهای چین و کره جنوبی پیش از ما شروع کردند آن هم به این دلیل بوده که شیوع بیماری کرونا در این کشورها زودتر از کشور ما بوده است.

پوشش بیش از یک میلیون جمعیت توسط نرم افزار

به گفته شریفی، در حال حاضر هم این اپلیکیشن که توسط تیمی از داوطلبان دانشگاه شریف طراحی شده با تعامل وزارت بهداشت، به مردم ارائه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه نزدیک به یک میلیون نفر این نرم افزار را نصب کردند، بیان کرد: یک فرد می‌تواند اطلاعات اعضای خانواده خود را نیز در این اپلیکیشن وارد کند و با توجه به این موضوع اطلاعات بیش از یک میلیون نفر توسط نرم افزار پوشش داده شده است.

ضرورت نصب اپلیکیشن

شریفی با اشاره به ضرورت نصب این اپلیکیشن گفت: با توجه به اینکه اگر فردی مبتلا به کرونا باشد ولی هنوز این بیماری در فرد هویدا نشده ولی ناقل بیماری است، نیاز است که این اپلیکیشن نصب شود زیرا می‌تواند مانع از انتقال بیماری به صدها هزار نفر شود.

به گفته مجری طرح، وقتی فردی مبتلا به بیماری شود آن منطقه یا محل بدون اینکه مشخص شود چه کسی مبتلا به کرونا شده، مشخص می‌شود تا افراد ساکن آن منطقه مطلع شوند.

حفظ حریم خصوصی افراد

شریفی با بیان اینکه در استفاده از این اپلیکیشن نیازی به آنلاین بودن نیست، بیان کرد: این اپلیکیشن با اخذ اجازه از کاربر اطلاعات را ثبت می‌کند؛ در هر مرحله نیاز به کسب اجازه از کاربر وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی اماکن مانند شهرداری در این اپلیکیشن مشخص شده‌اند، گفت: کاربر می‌تواند هم به صورت آنلاین و هم بعد از آنلاین شدن، اطلاعات مکان‌هایی که در طول روز حضور داشته را به نرم افزار بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: البته نیازی نیست که مدام کاربر به اپلیکیشن مراجعه کند تا مراجعه به مکان‌ها را مشخص کند؛ این گزینه‌ها برای کاربر وجود دارد که آنلاین مشخص شود یا اطلاعات وارد شود.

به گفته مجری طرح، وقتی که کاربر به اینترنت وصل نباشد به محض وصل شدن، مکان‌ها را با حفظ حریم خصوصی کاربر به دیتا بیس منتقل می‌کند.

امکان ثبت اطلاعات ارتباط با افراد با بلوتوث

شریفی خاطر نشان کرد: ما جز کشورهایی بودیم که بحث بلوتوث را در این اپلیکیشن آغاز کردیم زمانی که ما به این موضوع پرداختیم، چین و کره جنوبی بلوتوث را اسکن نمی‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به استفاده از بلوتوث در این اپلیکیشن گفت: بلوتوث تماس‌های نزدیک و در فاصله کمتر از ۱۰ متر را با افرادی که کاربر ملاقات داشته مشخص می‌کند. در واقع موارد و ملاقات‌های نزدیک با بلوتوث در اپلیکیشن ثبت می‌شوند.

به گفته وی، کشورهای دیگر همچون سنگاپور بعد از ما شروع به توسعه بلوتوث در این زمینه کردند.

تقاضاهای کشورهای خارجی برای نصب اپلیکیشن ایرانی

وی با بیان اینکه در حال حاضر انگلستان، کانادا و امریکا در حال توسعه این اپلیکیشن هستند، عنوان کرد: در حال حاضر نامه‌هایی از چندین متخصص کشورهای مختلف داشتیم که علاقمند هستند از این اپلیکیشن استفاده کنند و آن را در کشورهای عربی و انگلیسی توسعه دهند.

شریفی تاکید کرد: اولویت ما کشور خودمان است ولی اگر کشوری متقاضی باشد به خاطر مسئولیت انسانی قطعاً با آنها همکاری خواهیم کرد.

انجام کار تیمی و کاملاً داوطلبانه

شریفی با تاکید بر اینکه این کار کار دانشگاهی و مردمی بوده، گفت: ما به عنوانی بخشی از بدنه مهندسی دوش به دوش بقیه مردم که در این بحران داوطلبانه وارد شدند این اپلیکیشن را توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای کار تمایل به تقبل هزینه‌های توسعه این اپلیکیشن داشتند، بیان کرد: اما تیم ما داوطلبانه این کار را انجام داد و مبلغی برای این کار قبول نکردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اما حمایت‌های معاونت علمی به صورت معنوی بود به صورتیکه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و جلب اعتماد دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت بهداشت و صداوسیما و… را انجام داده است.