استان سیستان و بلوچستان با وسعتی بالغ بر 180 هزار کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور محسوب می‌شود،  همجواری با دریای عمان و برخورداری از بندر استراتژیک چابهار از جمله داشته‌های ارزشمند این استان است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد تا با تکیه بر منابع انسانی پویا و فعال این استان، اشتغال را در این منطقه از کشور توسعه دهد. خانه خلاق زاهدان یکی از طرح‌های متعددی است که با حمایت معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری در این استان تاسیس شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فرید شاهمرادی مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری زاهدان و مسئول راه‌اندازی خانه خلاق زاهدان در این‌باره گفت: این خانه دارای ۱۰ دفتر فروش از برندهای صنایع دستی استان و ۱۰ دفتر برای تیم‌های خلاقی است که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند. برنامه‌های توانمندسازی در حوزه صنایع دستی و منتورینگ (مشاوره و راهنمایی) حوزه هنری و صنایع خلاق، در این مرکز انجام می‌شود. در این مرکز، استارتاپ‌های مختلفی مستقر شده‌اند که نرم افزارهای تخصصی حوزه صنایع دستی را طراحی می‌کنند.

شاهمرادی در ادامه افزود: در خانه خلاق زاهدان همچنین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند دپارتمان تخصصی از جمله دپارتمان طراحی و بازاریابی تاسیس شده است. با توجه به اینکه دیگر با روشهای سنتی نمی توان بازار صنایع دستی را توسعه داد، این مراکز، وظیفه توسعه بازار با استفاده از روش‌های به روز و کار آمد را بر عهده دارند.

مسئول مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری استان، با اشاره به ظرفیت‌های استان، اظهار کرد: بسته‌بندی نقشی مهم در جلب نظر مشتری دارد، به همین دلیل، خانه خلاق زاهدان از یک مرکز ویژه بسته بندی نیز برخوردار است تا این محصولات با ظاهری آراسته‌تر به دست مشتری برسد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد تا با استفاده از اهرم فناوری، اشتغال و کارآفرینی را در این استان توسعه دهد.