56 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در کشور فعالیت می‌کنند تا فناوری‌های حوزه کلان‌داده و داده‌کاوی را توسعه دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کلان داده‌ها را برای توصیف مقادیر بزرگی از داده به کار می‌برند که روز به روز بیشتر مشاغل را درگیر خود می‌کند. از کلان داده ها می توان برای استخراج اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری استفاده و با تجزیه و تحلیل آنها تصمیمات بهتری اتخاذ کرد. استفاده از این داده‌ها مزایایی چون کاهش هزینه، کاهش زمان صرف شده، توسعه محصول جدید و ارائه پیشنهادات بهینه و تصمیم گیری هوشمندانه دارد.

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در راستای توسعه استفاده از این داده‌های هوشمند در تلاش است تا استفاده از فناوری‌های حوزه کلان داده و و داده‌کاوی را در کشور و در کسب و کارها ارتقا دهد. بر همین مبنا نیز از 56 شرکت فعال در این حوزه حمایت می کند.

پلتفرم مدیریت هوشمند و اتوماتیک پس اندازها یکی از محصولات توسعه یافته در این حوزه است که توسط شرکت درایه پرداز نیروان طراحی و تولید شده است. نرم افزار اتوماسیون نظام مهندسی ساختمان افق نیز محصولی تولید شده دیگر توسط شرکت اندیشه فناوری اطلاعات قرن است.

راه‌کارهای هورخش کیهان شرکت دیگری است که در این حوزه با ارائه خدمات برندینگ، دیجیتال مارکتینگ و تحلیل و مصورسازی بیگ دیتا فعالیت می کند. شرکت ابر داده گزاران کران سو هم از دیگر مجموعه‌های فعال در این زمینه است که محصول کلان داده بصیر را طراحی و تولید کرده است. شرکت سرمایه گستر هرمس نیز با محصول معامله‌‏گر خودکار خود به این میدان آمد.

موسسه علم و دانش ماه و مهر، دانش سپهر نوین آرین، پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین، شرکت مدیریت روشمند، شرکت تحلیل افزار مبتکر میراث، پویا رسانه ایرانیان، یافتار پژوهان پیشتاز رایانش، برنامه سازان شبکه داتیس، داده پردازان آزرم، سفیران سلامت و نشاط، افق سیمای خورشید و شرکت تحلیلگران جریان ساز فناور ایرانیان از دیگر مجموعه‌های فعال و حمایت شده این حوزه هستند.

برخی از محصولات تولید شده در زمینه داده‌های کلان نیز شامل سامانه مبارزه با پولشویی، نرم افزار پیش بینی زمین لغزش لرزه ای IELP، سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، سیستم جامع تحت وب اتوماسیون بازار برق، نرم افزار جامع جمع آوری اطلاعات، استخراج اطلاعات مفید از وب، سامانه هوش تجاری می شود.