پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

سرمقاله ماهنامه فناوری و نوآوری

۱۲ آذر ۹۲ ، ۲۱:۰۴
در سرمقاله ماهنامه فناوری و نوآوری به قلم پرویز کرمی؛ مدیر مسئول این ماهنامه آمده است، چنانچه فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو، فناوری زیستی، هوا و فضا و... توسعه یابند و ایده‌ها و پژوهش‌های این حوزه به شکل محصولات تجاری‌ سازی شده را روانه بازار کنند، می‌توانند نقشی تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور و تولید ثروت ملی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

گذر از اقتصاد متکی به نفت و خام فروشی و حرکت به سمت تولید و اقتصاد دانش ‌بنیان، بارها مورد تاکید صاحب‌نظران، سیاست گذاران و مسئولان عالی کشور قرارگرفته است، شرایط اقتصادی امروز کشور،که ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بروز مشکلات در فرآیند صادرات نفت و مشتقات آن است، فرصت و انگیزه لازم را برای حرکت جدی‌تر به سمت تولید دانش ‌بنیان و توسعه محصولات فناورانه بیش از پیش ضروری ساخته و کشور را متوجه این کلام رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی بعنوان یک واقعیت و یک تدبیر موثر در جهاد اقتصادی کرده است.

شکی نیست، چنانچه فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو، فناوری زیستی، هواوفضا و... توسعه یابند و ایده ها و پژوهش‌های این حوزه را به شکل محصولات تجاری‌ سازی شده روانه بازار کنند، می توانند نقشی تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور و تولید ثروت ملی داشته باشند.

از این رو حمایت از فناوری‌های نوین و شرکت های دانش بنیان امری لازم است و این سیاست‌ های حمایتی باید به گونه‌ای اتخاذ شوند که مجموعه نها‌د‌های خصوصی فعال درحوزه ها به سمت تجاری‌سازی محصولات و صادرات کالا‌های فناورانه و ایجاد کشش بازار حرکت کنند.

در این میان نباید از نقش فرهنگ‌سازی در حرکت به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان غافل شد و پژوهشگران،فناوران و سرمایه‌گذاران و نهادهای سیاستگذار به عنوان بازیگران اصلی در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان، هریک باید به خوبی با وظایف وماموریت‌های خودآشنایی داشته باشند. درغیراین صورت فرآیند زنجیره علم، فناوری، تولید محصول فناورانه و تجاری سازی به صورت کامل طی نشده ون تایج مطلوب و مورد انتظارحاصل نمی‌شود.

نشریات علمی وفناوری به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ترویج و فرهنگ‌سازی درحوزه اقتصاد دانش‌بنیان، می‌توانند کمک شایانی به تحقق این امر کنند.

در همین راستا نشریه فناوری ونوآوری،تلاش می‌کند با اطلاع ‌رسانی، آموزش و ترویج و فرهنگ ‌سازی درحوزه تجاری سازی و تحقق اقتصاد دانش بنیان گامی هر چند کوچک در مسیرتحقق اهداف بلند کشور در این حوزه بردارد. انشا‌الله

 



::: تصویر اول ماهنامه :::

۰۴ آذر ۹۲ ، ۱۰:۴۹