به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر بهزادسلطانی، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی؛ روز شنبه در نشست هم اندیشی نهادهای مالی و سرمایه گذاری خطر پذیر در پارک فناوری پردیس استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را راهکار توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دانست و افزود: یکی از گام‌های برداشته شده در این زمینه در کشور، ایجاد کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای آن در معاونت علمی و فناوری است.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را راهکار توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دانست.

کارگروه تشخیص صلاحیت و معافیت های گمرکی و مالیاتی

دکتر بهزاد سلطانی با اشاره به اینکه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای آن از دو سال پیش کار خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 1100 شرکت دانش‌بنیان در سامانه این کارگروه ثبت نام کرده اند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوعات متنوع مطرح شده در این کارگروه و تصمیم گیری در خصوص شرکت های دانش بنیان  اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه خدمات صندوق به شرکت یا موسسات دانش‌بنیانی قابل اعطاست که خصوصی و یا تعاونی باشند، تصریح کرد: دانش‌بنیان بودن این شرکت یا موسسات نیز باید در کارگروه تشخیص صلاحیت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا احراز شود.

1000میلیارد ریال بودجه سالانه صندوق

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با این توضیح که دانش‌بنیان بودن براساس تشخیص کارگروه و استاندارد تهیه شده برای ایران است، افزود: همچنین شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی و شرکت‌هایی که حداقل 50 درصد مالکیت آن دولتی است، مشمول خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نخواهند شد.

سلطانی با اشاره به اینکه بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی مطابق قانون در 3 سال اول، سالانه 1000 میلیارد ریال و از سال چهارم به بعد، نیم درصد بودجه عمومی دولت خواهد بود البته در سال اول(93) با رقم کمتری شروع خواهد شد ولی در سالهای بعدی انشالله جبران خواهد شد، تاکید کرد: حداقل 5 درصد بودجه جهت اعطای تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری که سرمایه‌گذاران خطرپذیر کشور هستند تعلق خواهد گرفت.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به رتبه بندی صندوق های پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: شیوه تخصیص اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس رتبه بندی صندوق‌های پژوهش و فناوری با توجه به عملکرد آنان صورت خواهد گرفت.

سلطانی در پایان فعالیت آینده صندوق نوآوری و شکوفایی را به سه دوره کوتاه مدت (6ماهه)، میان مدت(4 ساله) و بلند مدت (20 ساله) تقسیم بندی کرد و گفت: در دوره کوتاه مدت 6 ماهه آینده مقرر است شروع عملیاتی فعالیت ها و انجام تسهیلات مالی اجرایی شود.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری