دانشمندان استرالیایی با در اختیار داشتن بودجه 250 میلیون دلاری، قصد دارند طی 10 سال آینده، نخستین مغز بیونیک جهان را عرضه کنند.

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیل فناوری و نوآوری، هدف از این پروژه که AusBrain نام گرفته، طراحی یک مغز بیونیک است که از لحاظ اهمیت، نوعی ماموریت آپولو برای جامعه علمی این کشور به شمار می‌آید. ایالات متحده، اروپا و چین سرمایه‌گذاری‌های مهمی را در این زمینه انجام داده‌اند و رقابت در تولید مغز بیونیک با رقابت فضایی کشورها در دهه 1960 قابل‌مقایسه است.

 

باب ویلیامز، رهبر تیم تحقیقاتی، مدعی است این دانشمندان استرالیایی بودند که پیشگام تولید گوش و چشم بیونیک بودند و گام بعدی تولید و استفاده از مغز بیونیک در کنترل حرکت جوارح است.

 

وی ابراز امیدواری کرد این هدف طی پنج تا 10 سال آینده محقق شود.

 

ویلیامز اجرایی‌شدن این پروژه را دشوار ارزیابی کرد اما مدعی شد چنین دستاوردی می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اختلال استرس پس از سانحه، اوتیسم و اسکیزوفرنی بینجامد.

 

به گفته این دانشمند، درک معماری سلول به سلول مغز، به وی و همکارانش در درک بهتر آنچه در سطح متابولیک رخ می‌دهد و موجب بروز بیماری‌های روانی می‌شود، کمک قابل‌توجهی می‌کند.