به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، منطقه آذربایجان شرقی، اسید فسفریک دومین اسید تولیدی در جهان و به عنوان ماده اولیه در جهت تولید مواد پاک کننده، فرآورده‌های غذایی، مواد دارویی، مکمل غذای دام و طیور، کود شیمیایی و تولید برخی سموم استفاده می‌شود.

 

با توجه به اینکه اسید فسفریک، مصارف خوراکی و دارویی و دامی دارد، باید تمامی ناخالصی آن مطابق با استانداردهای موجود کاهش داده شود، البته مهمترین ناخالصی‌های آن، کاتیون‌های فلزی است که برای کاهش آنها در صنایع از فرایندهای پیچیده‌ای استفاده می‌شود.

 

تهیه اسید فسفریک خوراکی با استفاده از روش‌های متداول در کنار وارداتی بودن آن، مشکلات زیست محیطی داشته و عملیات خالص سازی آن، طی چندین مرحله زمانبر انجام می‌گیرد که مصرف انرژی فرایند خالص سازی آن بالا است.

 

این اختراع حاوی روشی کاملا جدید برای حذف کاتیون‌ها جهت تولید اسید فسفریک خوراکی با استفاده از مبادله‌گرهای یونی بر پایه زئولیتها است که با استفاده از زئولیتهای طبیعی فرآوری شده، ناخالصی‌های فلزی آن مطابق استاندارد ملی 2884 کاهش می‌یابد.

 

از جمله مزایای اسید فسفریک خوراکی با استفاده از مبادله‌گرهای یونی زئولیتی، نداشتن آلایندگی محیط زیست، بومی بودن مواد مصرفی در فرایند جدید، سهل شدن فرایند تولید و کاهش مصرف انرژی در حدود 20 تا 30 درصد است.

 

این اختراع توسط امیر رضا وخشوری، رستمعلی وفائی و فهیمه ایرانمنش به شماره 80715 در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراعات ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع: ایسنا