معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در جمع شورای فرهنگی بنیاد گفت: برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در بنیاد ملی نخبگان در برابر برنامه‌های مفید و سازنده محدویتی بودجه ‌ی وجود ندارد، اما مسایل فرهنگی تنها با افزایش بودجه حل نمی‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از بنیاد ملی نخبگان، دکتر سورنا ستاری در نشست شورای فرهنگی بنیاد ملی نخبگان که با حضور اعضا و جمعی از نخبگان فرهنگی و هنری کشور روز یکشنبه در ساختمان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینکه باید بدانیم که هدف‌گذاری فرهنگی چیست، افزود: مسایل مربوط به نخبگان نیاز به هدف‌گذاری دارد، به عبارتی باید بدانیم هدفمان چیست و قرار است تا چه اندازه نخبگان در حوزه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را توانمند کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید براینکه باید رویکرد حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر  از شکل اعطای مقری ماهیانه تغییر یابد، اظهارکرد: در رابطه با حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر باید به سمتی حرکت کنیم که نخبه توانمند شود،به طوری که به آنها اعتماد به نفس بدهیم تا بدون نیاز به هرگونه حمایتی بتوانند روی پای خود بایستندو در جامعه اثرگذار باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره برنامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان در حمایت از دانشگاه‌های نخبه پرور گفت: بر اساس این برنامه ها، تلاش می‌شود از این پس حمایت های بنیاد ملی نخبگان به جای حمایت از فرد محوری به شکل حمایت از دانشگاه‌های نخبه پرور سوق پیدا کند.

دکتر ستاری فعالیت‌های فرهنگی موثر را یکی از عوامل اصلی کاهش روند خروج نخبگان از کشور عنوان و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های فرهنگی مورد نیاز بنیاد ملی نخبگان فعالیت برای ایجاد زمینه‌های وابستگی نخبگان به مسایلی مانند دلبستگی به وطن و قوم و زادگاه خویش، مذهب، خانواده و ... است.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تاکید بر افزایش تسهیلات ازدواج و وام مسکن به نخبگان و استعدادهای برترگفت: در خصوص سایر تسهیلات نیز برای نخبگان باید شرایطی را فراهم کنیم که نخبه در ازای فعالیتی که می‌کند از این تسهیلات برخوردار شود و در نتیجه این حمایت‌ها،  نخبگان به ماندگاری و کارآفرینی در کشور تشویق شوند.

دکتر ستاری در ادامه به نقش بنیادهای استانی نخبگان در جلوگیری از خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که در بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌شود که نخبگان از کشور خارج نشوند، وظیفه بنیادهای استانی نیز این است که با مساعد کردن شرایط شغلی، فرهنگی و اجتماعی برای در نگه داشتن نخبه در استان خود تلاش کنند.

دکتر ستاری همچنین در این نشست از نخبگان فرهنگی و هنری در خواست کرد تا با ارائه نظرات و انتقادهای خود، در برنامه‌ریزی‌ها و راهبردها، بنیاد ملی نخبگان را یاری کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برنامه هایی می تواند که با بهره مندی و  استفاده از نظرات نخبگان تهیه و تدوین شده باشند، گفت: نخبگان می‌توانند با برنامه‌ریزی و ارائه نظراتشان، در پیشرفت برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان تاثیر مثبتی داشته باشند.

همچینین در ابتدای این نشست دکتر سید حسن حسینی معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان و رئیس کارگروه فرهنگی بنیاد درباره چشم انداز برنامه های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: بستر سازی فرهنگی به منظور پرورش انسان نخبه رشد یافته در ابعاد مختلف شخصی، نیل به جامعه نخبگانی متعالی و جریان سازی اجتماعی به منظور تثبیت نقش راهبردی جامعه نخبگان از جمله این چشم اندازهااست.

وی افزود:‌ ارزش های بنیادین حاکم بر برنامه های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان شامل اصول و ارزش های اسلامی،ارزش های انقلاب اسلامی،میراث فرهنگ و تمدن  ایران، اعتقاد به ارزشمندی نخبگان به عنوان سرمایه اجتماعی، ارزش به علم و عالم و آزاد اندیشی است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: تقویت تعلق ملی، ارتقای منزلت اجتماعی، ترویج فرهنگ جهاد علمی، اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی، نیل به رشد متوازن در ابعاد جسمی ، عاطفی ، ایمانی، عقلی و معنوی از جمله اهداف کلان اجرای برنامه های فرهنگی محسوب می شود.

دکتر حسینی ادامه داد:‌اردوهای گردشگری علمی و فرهنگی، اردو های جهادی، اردو های زیارتی، برنامه های قرآنی، اردو های راهیان نور، کارگاه های آموزشی، بازدیدهای علمی و دوره های آموزشی و معرفتی برنامه های فرهنگی اجرا شده در سال جاری است.

گفتنی است، همچنین اعضای شورا و نخبگان و استعدادهای برتر شرکت کننده در برنامه های فرهنگی بنیاد در طول سال به ایراد سخنرانی پرداختند.