مهندسان انگلیسی دست به ساخت بزرگترین هواپیمای جهان زده‌اند که حتی از ایرباس A380 طویل‌تر بوده و به بلندی برج ساعت «بیگ بن» است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری. نوآوری، هواپیمای HAV304 با طول 91 متر در حقیقت یک نمونه هیبریدی است که نیمی هواپیما و نیمی بالون محسوب می‌شود.

این هواپیما که در آشیانه‌ای در بدفوردشایر انگلستان به نمایش درآمده است، هشت متر از هواپیمای باری آنتونوف 225 که بزرگترین هواپیمای ساخته شده تاکنون محسوب می‌شد، بزرگتر است. همچنین عرض این هواپیما 34 متر و ارتفاع آن 26 متر است.

HAV304 می‌تواند با سرعت 160 کیلومتر در ساعت پرواز کرده و برای سه هفته در هوا باقی بماند که آن را به جزئی حیاتی در ارائه کمکهای بشردوستانه تبدیل خواهد کرد. از دیکر کارایی‌های این هواپیما می‌توان به حوزه‌های ارتباطات و شناسایی اشاره کرد.

این بالن-هواپیما که قرار است در اواخر سال جاری میلادی به پرواز در بیاید، همچنین 70 درصد بیشتر از یک هواپیمای باری با محیط زیست سازگار بوده و نیازی به باند برای پرتاب ندارد.

طراحان همچنین قصد دارند نسخه بزرگتری از این هواپیما موسوم به Airlander 50 را بسازند که در نهایت خواهد توانست 50 تن بار را به یکباره با خود حمل کند.

پروژه فوق سبز HAV304 که توسط شرکت خودروهای هوایی هیبریدی(HAV) ساخته شده و اولین بار در آمریکا به پرواز درآمد، اخیرا یک کمک 2.5 میلیون پوندی از دولت انگلستان دریافت کرده است.

این هواپیما با وجود عظمت ساختار، از یک ظاهر ایدرودینامیکی برخوردار است که به آن قابلیت برخاستی مانند بال هواپیما می‌دهد. این شکل خمیده تا 40 درصد از برخاست خودرو را تامین می‌کند.

این طراحی به مهندسان اجازه ساخت خودرویی سنگینتر از هوا را داده که نیاز به وجود افرادی به منظور گرفتن طناب برای پائین نگهداشتن بالن را حذف کرده است. همچنین چند بالن کوچک در جلو و عقب هر کدام از بدنه‌ها به ارائه کنترل فشار می‌پردازد.

نیروی این هواپیما با چهار موتور 350 اسب بخار و چهار موتور دیزلی توربو شارژر تزریق مستقیم V8 تامین می‌شود. دو موتور در جلو بدنه و دو موتور در عقب آن برای عملیات کروز نصب شده است.

در این پروژه بهترین طرحهای هواپیما، بالن و بالگرد با هم ترکیب شده‌اند. شرکت HAV بر این باور است که احتمالا بازار جهانی برای سفارش 600 تا 1000 نوع از این هواپیما وجود داشته باشد.

در حال حاضر، سازندگان قصد دارند از چهار تا پنج سال آینده حدود 10 نمونه از این هواپیما را بطور سالانه تولید کند.

آشیانه کادرینگتون که هواپیمای HAV304 در حال حاضر در آن سکنی داشته، 100 سال پیش ساخته شد و جایی که که بالن ناموفق R101 در دهه 1920 در آن ساخته شده بود.

این بالن دو برابر بزرگتر از خودروی هوایی هیبریدی و دارای یک اتاق غذاخوری و سالن استراحت روی عرشه بود. اما در پی تصادفی در فرانسه در سال 1930 در دریا غرق شد.

انتهای پیام

هواپیما-بالن HAV304 برای استفاده در ماموریتهای شناسایی و کمک

طویل‌ترین هواپیمای جهان با قابلیت اسکن سه هفته‌ای در فضا

نمونه مفهومی نسخه آینده Airlander 50 با قابلیت حمل تا 50 تن بار در یکبار

آشیانه کاردینگتون 100 سال پیش ساخته شده و بالن ناموفق R101 نیز در آن ساخته شد

بالن ناموفق R101 در سال 1930 در فرانسه غرق شد