اولین فیلم تولید شده جهان شاید به جذابیت فیلمهای کنونی هالیوود نباشد، اما تصاویر مبهم آن نشانگر حرکات یک مهندس در برابر دوربین است که در آزمایشگاه ادیسون ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، این فیلم که «میمون جلوه می‌کند» (Monkeyshines) نامیده شده، توسط ویلیام هایز و ویلیام دیکسون، مهندسان آزمایشگاههای ادیسون در زمان کار بر روی اولین دستگاه برای مشاهده تصاویر متحرک ساخته شده است.

آنها این فیلم را در سال 1889 یا 1890 در زمان کار با توماس ادیسون برای ساخت و آزمایش دستگاه «جنبش‌نما» (Kinetoscope) تولید کردند؛ این دستگاه، مدل اولیه مشاهده تصاویر متحرک و جد بزرگ پروژکتورهای فیلم کنونی است.

کل فیلم با طول 56 ثانیه یک کارمند آزمایشگاه را در زمان حرکت در برابر دوربین نشان می‌دهد که سایت GE، نسخه آن را برای ادای احترام به این مهندسان منتشر کرده است.

این تصاویر یک فیلم تجربی است که برای آزمایش قالب اصلی استوانه جنبش‌نما ساخته شده است.

این فیلم قرار بود جزء آزمایشات داخلی سیستم دوربین جدید باشد و هدف آن کاربری تجاری نبوده است.

اگرچه مبهم بودن فیلم اجازه نداده تا اولین ستاره فیلم آمریکایی شناخته شود.

پژوهشگران از ایده‌های متفاوتی در مورد این فرد برخوردارند که برخی در صورت ثبت فیلم در ژوئن 1889، وی را جان اوت نامیده‌اند. در غیراین‌صورت و در صورت ثبت آن در نوامبر 1890 این بازیگر، ساکو آلبانز بوده است.

هر دو مرد کارکنان آن زمان آزمایشگاه ادیسون بوده‌اند.

سه مجموعه فیلم پیش از حرکت تیم به سوی پروژه‌های دیگر ساخته شد. هر سه فیلم با طول تنها چند ثانیه، نشانگر یک شخصیت مبهم به رنگ سفید هستند که در جای خود ایستاده و ژستهای بزرگ را ایجاد می‌کنند.

«جنبش‌نما» (Kinetoscope) یک دستگاه اولیه نمایش تصویر متحرک است که برای مشاهده فیلمها توسط افراد از طریق یک دریچه روزه‌ای نمایش در بالای آن طراحی شده بود.

اگرچه این دستگاه یک پروژکتور فیلم محسوب نمی‌شود، اما رویکرد اولیه‌ای بوده که پیش از ابداع ویدیو، با ایجاد تصویر حرکت از طریق انتقال نواری از فیلم سوراخ‌دار حاوی تصاویر متوالی بر روی یک منبع نوری دارای سرعت دیافراگ بسیار بالا، همه نمایشهای سینمایی یک استاندارد محسوب می‌شود.

دستگاه جنبش‌نما که ابتدا بطور مفهومی در سال 1888 توسط توماس ادیسون، مخترع آمریکایی توصیف شده بود، تا حد زیادی توسط کارمند وی، ویلیام کندی لوری دیکسون بین سالهای 1889 و 1892 ساخته شد.