پژوهشگران کشور با استفاده از سنسور و طراحی نرم افزارهای مدیریتی سامانه هوشمند گلخانه بومی را عرضه کردند که ضمن کاهش مصرف آب و کود در گلخانه‌های صنعتی، قادر به تولید محصولات با کیفیت بالاتر خواهد شد، این سامانه در گلخانه‌های صنعتی استان فارس کاربردی شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، نسرین فقیهی- مجری این طرح در گفت: با بیان اینکه این سامانه گلخانه‌ای به صورت هوشمند طراحی شده است، گفت: در این پروژه تحقیقاتی موفق به بومی سازی این سامانه برای گلخانه‌های صنعتی شدیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه مدیریت گلخانه‌ها به صورت هوشمند خواهد بود، اظهار داشت: این سامانه از 3 بخش تشکیل شده است. بخش اول مغز و پردازشگر سامانه، بخش دوم سنسورها و دریافت کننده‌های اطلاعات و بخش سوم بخش عملیاتی سامانه است.

فقیهی با اشاره به عملکرد این سامانه هوشمند گلخانه‌ای ادامه داد: سنسورهایی در داخل خاک نصب و به صورت بی سیم به دستگاه پردازشگر متصل می‌شود. در کامپیوتر این سامانه نیز پردازشگری قرار داده شده است که به وسیله سنسورها قابل کنترل است و در صورت لزوم به کاربر از طریق اطلاعای که سنسورها ارسال می‌کنند، هشدارهای لازم داده می‌شود.

مجری طرح اضافه کرد: بر اساس اطلاعاتی که سنسورهای داخل خاک از وضعیت گیاه به لحاظ میزان آب، مواد غذایی و کود می‌دهد، دستگاه پردازشگر فرمان ارسال کود و آب را صادر می‌کند و به این ترتیب آب از طریق لوله‌های خروجی به سمت گیاه هدایت خواهد شد.

فقیهی خاطر نشان کرد: عملکرد پردازشگرها توسط سنسورها برنامه ریزی شده است و به این وسیله زمانی که گیاه به آب و مواد غذایی نیاز دارد این سنسورها هشدار می‌دهند.

وی توانایی کاربر برای گزارش گیری از وضعیت گلخانه را از مزایای این سامانه نام برد و خاطر نشان کرد: این سامانه مجهز به نرم افزار مدیریت است و با استفاده از این نرم افزار امکان تهیه گزارش‌های مدیریتی از گلخانه برای کاربر فراهم شده است.

این محقق با بیان اینکه نمونه خارجی این گلخانه موجود است، یادآور شد: این نوع گلخانه از سوی کشور آلمان عرضه شده است که کاربردی کردن این گلخانه 15 تا 20 میلون تومان هزینه دارد ولی استفاده از نوع بومی شده این سامانه 2 تا 5 میلیون تومان  هزینه نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه کاربردی کردن این سامانه هوشمند نیاز به کمترین میزان تغییرات در گلخانه‌ها را دارد، افزود: از آنجایی که تغذیه در گلخانه‌های مجهز به سامانه هوشمند مدیریتی دارای تغذیه مناسبی هستند از این رو محصولات به دست آمده از آن دارای کیفیت بالایی هستند.

فقیهی، کاهش میزان مصرف آب را از دیگر مزایای این سامانه ایرانی نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر این سامانه در گلخانه‌های صنعتی استان فارس کاربردی شده است.

منبع : مهر