امید توکلی؛رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی گفت: ستادهای توسعه فناوری فعال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حلقه اتصال بین دانشگاه(پژوهش) و بخش صنعت(تجاری‌سازی) هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر امید توکلی با تاکید بر اینکه تقریبا تمامی موارد مربوط به فناوری‌هایی که در جهت توسعه و رشد علمی کشور است را ستادهای سیزده‌گانه توسعه فناوری‌ دربر می‌گیرند، گفت: به عبارتی این ستادها می‌توانند حلقه‌ اتصالی بین دانشگاه‌ها و بخش صنعت و یا به عبارتی بخش پژوهش و تجاری‌سازی باشند.

وی نظارت و بررسی طرح‌های ستادها را از اهداف این مرکز دانست و ادامه داد: بررسی و کارشناسی طرح‌ها و موارد مالی مرتبط با آنها نیز زیر نظر مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت توسعه فناوری قرار دارد، چه این طرح‌ها دانش‌بنیان باشند و یا در قالب طرح‌های تحقیقاتی و مرتبط با برنامه‌های ستادهای سیزده‌گانه باشند.

توکلی با اعلام ارتقاء اداره کل فناوری‌های راهبردی به مرکز فناوری‌های راهبردی گفت: هماهنگی هر سیزده ستاد توسعه فناوری با سایر بخش‌های معاونت علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و انجمن‌های علمی که باید با این ستادها در تعامل باشند، به عهده این مرکز است.

وی ادامه داد: همچنین هماهنگی با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی که به هر شکل بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد و نیز ارتباط بین طرح‌ها و دانشگاه‌هایی که معمولا ستادهای توسعه فناوری با آنها در تعامل هستند، از طریق مرکز فناوری‌های راهبردی انجام می‌شود.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیانی که در ارتباط با ستادها در حوزه فناوری‌های جدید و نوظهور فعالیت می‌کنند را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: به دلیل همکاری‌های فشرده میان ستادها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توان گفت پرداختن به مسایل، مشکلات و طرح‌های دانش بنیان که در قالب فعالیت‌های  شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد نیز جزو حوزه‌های معاونت توسعه فناوری به شمار می‌آیند، از این‌رو تلاش می‌شود که ارتباط تنگاتنگی میان ستادهای فناوری‌های راهبردی و اداره امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در راستای پیشرفت اقتصاد دانش بنیان به وجود آید.

ارتباط ستادها با انجمن‌های علمی

امید توکلی با اشاره به اینکه بیش از 300 انجمن علمی دارای مجوز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارند، افزود:  برای همکاری با این انجمن‌های علمی از سوی مقام عالی معاونت علمی و فناوری نامه‌ای به کمیسیون انجمن‌های علمی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر است ارسال و درخواست شد تا مشخص شود هر انجمن با کدام یک از ستادهای توسعه فناوری می‌تواند همکاری بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 انجمن این فرم‌ها را پر و برای این مرکز ارسال کرده‌اند، افزود:  پیش از این نیز ارتباط و تعامل میان برخی انجمن‌ها با ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت برقرار بوده است اما تا کنون به این شکل جامع و کامل که در حال برنامه‌ریزی هستیم، چیزی وجود نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که مرکز فناوری‌های راهبردی در برنامه جدید خود بتواند با ایجاد یک مدل ساختاری، همکاری و تعامل را بین انجمن‌ها و ستادها برقرار کند.

رویکرد ستادها با توجه به نیازهای جامعه

توکلی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و رویکرد ستادها با توجه به نیازهای جامعه انجام می‌شود تصریح کرد: گرچه به دلیل سابقه مختلف ستادها، برنامه‌های ستادها و نیازهای کشور اهداف این ستادها با هم متفاوت است ولی در نهایت همه آنها به سمت تولید دانش فنی مورد نیاز برای کشور و ایجاد فناوری‌های مبتنی بر این دانش فنی متمرکز هستند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت توسعه فناوری در پایان به نام سیزده ستاد توسعه فناوری در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اشاره کرد: ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز، توسعه فناوری و نوآوری نفت-گاز و زغال سنگ، ستاد توسعه فناوری آب- خشکسالی - فرسایش و محیط زیست، ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر، ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی، ستاد راهبردی توسعه علوم وفناوری‌های شناختی، ستاد توسعه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک، ستاد توسعه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی - هوانوردی و ستاد توسعه فناوری نانو.