برگزیده ویژه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که ایران قادر است به عنوان یکی از 10 کشور مهم اقتصادی دنیا قرار گیرد، گفت: در صورتی می‌توانیم در این حوزه موفق عمل کنیم که مهمترین وزارتخانه ما وزارتخانه علوم باشد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، استاد مجید سمیعی، رییس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هانوفر امروز طی سخنانی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که با حضور رییس جمهور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان این که این همایش نشان دهنده آن است که کشور ما برای علم و دانش در اجتماع و کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند اهمیت زیادی قائل است، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها این است که پدر و مادرهایمان تحصیل فرزندانشان برایشان اهمیت دارد و همه کارگران و روستاییان نیز آرزوی‌شان این است که فرزندانشان تحصیلات دانشگاهی داشته و با عناوینی چون دکتر و مهندس خطاب قرارشان دهند.

وی افزود: این نیرو در خانواده‌های ما باعث شده است که جوانان موفقی داشته باشیم و وظیفه ما نیز این است که سعی کنیم امکانات را برای این جوانان ارتقاء دهیم.

سمیعی در ادامه گفت: زمانی که دانشجویان ما تحصیل را در دانشگاه شروع می‌کنند پس از نخستین سال تحصیل باید برنامه تحقیقاتی برای آنها چیده شود چرا که در سنین 20 و 21 سالگی مغزها آمادگی گرفتن مشکل‌ترین مسائل را دارند و در واقع اگر در این سنین به جوانان کشور برسیم آنها بیمار علم و عاشق دانش می‌شوند.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که ما می‌توانیم جزو 10 کشور مهم اقتصادی دنیا شویم، تاکید کرد: زمانی کشور ایران می‌تواند جزو 10 کشور برتر و قدرتمند دنیا قرار گیرد که در عرصه علم و دانش نیز جزو 10 کشور برتر دنیا باشد و در واقع بدون دانش و علم امکان ندارد بتوانیم قدرت اقتصادی برای کشوری داشته باشیم.

استاد سمیعی با اشاره به بحران اقتصادی سال 2008 در اروپا گفت: در آن زمان کشور آلمان بودجه تمام وزارتخانه‌ها را کاهش داد و تنها بودجه وزارت علوم خود را افزایش داد. بر این اساس اگر می‌خواهیم موفق عمل کنیم باید مهمترین وزارتخانه ما وزارتخانه علوم باشد.

وی با تاکید بر این که جوانان ما نباید به این فکر باشند که در مراکز اروپایی و آمریکایی تحصیل کنند، تاکید کرد: باید مراکزی در کشور ایجاد شود که ارزش‌شان بالاتر از مراکز آمریکایی و اروپایی باشد.

استاد سمیعی تصریح کرد: اگر نقشه راهی که برای راه‌اندازی مرکز علوم و اعصاب ایران طراحی شده، اجرایی شود چندین برابر از مراکز واقع در آلمان و چین بالاتر خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری ای که صورت می‌گیرد، بتوان مرکز علوم و اعصاب ایران را راه‌اندازی کرد.

سمیعی با اشاره به تحصیل برخی از اساتید کشور در دانشگاه‌های اروپایی تاکید کرد: اسم دانشگاه و کشور نباید برای ما مساله باشد و خواهش من از این دسته از تحصیل کردگان این است که هیچ زمانی نگویید که تحصیل کرده فلان دانشگاه و کشور هستم بلکه بگویید که چه کاری می‌توانند انجام دهند و در واقع شخصیت فردی شما با این موضوع نشان داده می‌شود.

رییس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هانوفر اطمینان داد که ایران در آینده وضعیت روشنی خواهد داشت چرا که ما دارای جوانانی هستیم که اعتقاد وی به آنها به قدری زیاد است که اگر اساس و پایه لازم فراهم شود، کشور ایران می‌تواند در همه المپیادهای علمی دنیا موفق عمل کند.