مجری طرح تولید واکسن گامبورو از تولید 600 میلیون دوز این واکسن با نصف قیمت واکسن‌های وارداتی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خبر داد.

دکتر محمد مجید ابراهیمی، عضو هیات علمی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و مجری این طرح با بیان اینکه واکسن اینترمدییت بیماری بورس عفونی (گامبورو) یکی از واکسن‌های ویروسی مورد مصرف طیور صنعتی است، اظهار کرد: افزایش تولید طیور به صورت صنعتی باعث افزایش حساسیت نسبت به بیماری‌ها می‌شود که گامبورو یکی از بیماری‌های مهم ویروسی طیور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری سالانه خسارات زیادی به صنعت طیور وارد می‌کند، افزود: بیماری گامبورو نه تنها تلفات ایجاد می‌کند بلکه طیوری که توسط این بیماری از بین نمی‌روند نیز مستعد ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شوند.

بیماری «گامبورو» یک بیماری مسری است که سیستم دفاعی پرندگان را مورد حمله قرار داده و باعث ناکارآمدی سیستم دفاعی پرنده در مقابل واکسیناسیون بعدی و بیماری‌های وارد شده به بدن پرنده می‌شود

ابراهیمی با اشاره اینکه واکسن گامبورو جزو پرمصرف‌ترین واکسن‌های صنعت طیور در ایران به شمار می‌رود، تصریح کرد: این واکسن سالانه نزدیک به سه میلیارد دوز در کشور مصرف می‌شود که قبل از دستیابی به دانش واکسن و تولید آن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌ سازی رازی، نیاز کشور از شرکت‌های خارجی تامین می‌شد.

مجری طرح تولید واکسن گامبورو با بیان اینکه این واکسن در قالب طرح کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در موسسه رازی تولید شده است، خاطرنشان کرد: در ابتدا بذر واکسن به صورت استاندارد درآمد و سپس به صورت آ‌زمایشگاهی تولید و آزمایشگاه مرکزی سازمان دامپزشکی آن را بر اساس استانداردهای بین‌المللی تایید کرد. پس از آن تولید نیمه صنعتی آغاز شد و در نهایت تولید انبوه آن در سال 1390 آغاز شد.

وی تصریح کرد: تا کنون حدود 600 میلیون دوز واکسن گامبورو در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید شده است که با توجه به بومی شدن دانش فنی تولید این واکسن در موسسه آمادگی توسعه خط تولید و تامین نیاز کل کشور را داریم.

مجری طرح تولید واکسن گامبورو تاکید کرد: در حال حاضر خطوط تولید واکسن گامبورو موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حدود 20 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند این در حالی است که بر اساس قرارداد بین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید تولید واکسن به 150 میلیون دوز برسد که هم اکنون تولید واکسن از مرز 600 میلیون دوز گذشته است.

ابراهیمی افزود: به طور متوسط قیمت هر دوز واکسن گامبورو خارجی حدود 10 هزار تومان است در حالی که واکسن داخلی حدود پنج هزار تومان قیمت دارد و این میزان تولید سالانه از خروج حدود سه میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند.


منبع: ایسنا