پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق به ساخت سیستم شبیه‌سازی شده‌اند که به ارتقای مهارت جراحان چشم‌ کمک شایانی می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، برای آموزش جراحی مبتلایان آب مروارید به جراحان از چشم حیوانات مرده که تفاوت زیادی با چشم انسان دارد استفاده می‌شود که خطر اسیب‌های حین عمل را خصوصا در جراحی مبتدی افزایش می‌دهد. با بهره گیری از شبیه‌ساز ساخته شده در دانشگاه صنعتی شریف که شرایط واقعی عمل جراحی را شبیه‌سازی می‌کند، پزشکان می‌توانند با جراحی روی ماکت بیمار، تمامی اتفاقات ممکن در عمل جراحی واقعی را تجربه کرده و نتایج کارهای خود را در شبیه‌ساز ببینند.

 

همچنین این دستگاه می‌تواند علاوه بر آموزش عمل جراحی و افزایش تجربه برای ارزیابی مهارت جراحان نیز به کار رود.

 

به گفته محمد مهدی حیدری، مجری پروژه ساخت شبیه‌ساز چشم عمل فیکو در این دستگاه، یک سیستم ثبت حرکت بسیار دقیق وجود دارد که تمامی حرکات دست جراح و ابزار جراحی را با دقت بسیار بالا ثبت کرده و به پردازشگر منتقل می‌کند. در پردازشگر این حرکات به نمونه شبیه‌سازی شده چشم انسان اعمال شده و تاثیرات متقابل ابزار جراحی و بافت چشم شبیه‌سازی می‌شود. نمونه شبیه‌سازی شده چشم انسان یک نمونه ریاضی است که تمامی بافت‌ها و مایعات چشم، همچنین تاثیرات آنها بر یکدیگر را شبیه‌سازی کرده و اتفاقات م مکن در جراحی اصلی، برای آن پیش‌بینی شده است. در نهایت تغییرات ناشی از اثر ابزار جراحی و اعمال جراح به صورت یک نمونه گرافیکی برای جراح در میکروسکوپ نمایش داده می‌شود.

 

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، مشاور این پروژه و استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره شبیه‌ساز عمل چشم فیکو می‌گوید: «دانش و فناوری بسیار سطح بالای این دستگاه 700 میلیون تومانی موجب شده بود که توانایی تولید ای محصول ت ا پیش از این در انحصار کشور آلمان باشد اما محصول ساخته شده در کشور با وجود توان رقابتی بالایی که از نظر کیفیت با نمونه خارجی دارد تنها با هزینه‌ای معادل 300 میلیون تومان ساخته شده است.»