برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، به روند ثابت نظارت و تنظیم سطح قند خون نیاز است و اکنون محققان آمریکایی به ساخت یک لوزالمعده بیونیک پرداخته‌اند که می‌تواند نویدبخش یک درمان تازه در این حوزه باشد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، لوزالمعده بیونیک ساخت دانشمندان دانشگاه بوستون و هاروارد که در میان 30 بیمار مورد کارآزمایی قرار گرفته، بخوبی توسط آنها پذیرفته شده و تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای سه پژوهش سرپایی انتقالی طی 18 ماه آینده را بدست آورده است.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک نمی‌توانند انسولین – هورمون مورد نیاز برای کنترل سطح قند در جریان خون- را تولید کنند. در نتیجه سطح قند خون می‌تواند بطور چشمگیری متغییر شده و در زمان افزایش، منجر به صدمات احتمالی به اندام بدن شود یا در زمان کاهش، به گیجی و بیهوشی بینجامد.

این دستگاه شامل یک حسگر در زیر پوست است که داده‌های سطوح هورمون را به یک دستگاه نظرات منتقل کرده و در عوض، اطلاعات را بطور بی‌سیم به برنامه‌ای بر روی گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند. بر اساس داده‌هایی که هر پنج دقیقه ارائه می‌شود، این برنامه به محاسبه دوز انسولین یا گلوکاگون مورد نیاز برای حفظ سطوح بهینه قد خون پرداخته و این اطلاعات را به دو پمپ تزریق هورمون مربوطه پوشیده شده توسط بیمار می‌فرستد.

این لوزالمعده بیونیک تا به امروز بر روی خوکهای مبتلا به دیابت و همچنین در سه پژوهش بیمارستانی بر روی بزرگسالان و نوجوانان در دوره‌های 24-48 ساعته کارآزمایی شده است. پژوهشهای آینده به آزمایش این دستگاه بر روی شرکت‌کنندگان در سناریوهای بلادرنگ با کاهش مقدار نظارت اقدام خواهد کرد.

در صورت موفقیت کارآزمایی‌های انتقالی، یک نسخه پیشرفته‌تر از لوزالمعده بیونیک بر اساس نتایج و بازخوردهای کارآزمایی‌های قبلی در سال 2015 در چند مرکز کارآزمایی‌های محوری به آزمایش گذاشته خواهد شد.

این دستگاه یک پمپ منفرد دو محفظه‌ای انسولین و گلوکاگون خواهد بود که نیازی به همراهی با یک برنامه تلفن همراه هوشمند ندارد. این پمپ بر روی صدها مبتلا به دیابت نوع یک در یک دوره شش ماهه آزمایش شده و نتایج بدست‌آمده با گروه شاهد که از مراقبت معمولی روزانه استفاده می‌کنند، مقایسه خواهد شد.

در صورت موفقیت، محققان امیدوارند که این لوزالمعده مصنوعی بتواند تا سال 2017 تائیدیه نهایی سازمان غذا و داروی اروپا را گرفته و در دسترس قرار بگیرد.