قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برای جذب حداکثری نخبگان در کشور تاسیس پژوهشگاه‎هایی در جوار دانشگاه‌ها توسط وزارتخانه‌های توانمند را پیشنهاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سعید سهراب پور در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست سراسری بنیادهای استانی نخبگان که صبح امروز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مزیت های مهم این جلسات، تبادل آراء و نظران بین روسای استانی نخبگان و مسوولان بنیاد ملی نخبگان است و از سوی دیگر روسای استانی از ابتکارات یکدیگر آشنا می شوند که می تواند در پیشبرد امور بسیار مفید باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد:‌ چنانچه دفاتر استانی روابط خوبی با دانشگاه ها و مسوولان استان برقرار کنند می تواند در اجرای هر چه بهتر برنامه های بنیاد ملی نخبگان در سراسر کشور مثمرثمر باشد.

سهراب پور با تاکید براینکه بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد، بلکه نخبگان و استعدادهای برتر تحت حمایت بنیاد در می آیند، تصریح کرد: بنیاد انواع تسهیلات را با شرایط و مقررات متفاوت به نخبگان و استعدادهای برتر ارائه می دهد؛ بنابراین ممکن است افرادی که حائز شرایط نمی شوند از بنیاد ملی نخبگان گله مند شوند، در حالی بنیاد باید بر اساس آیین نامه ها بهترین افراد در حوزه های مشخص را اننخاب و مورد حمایت قرار دهد اما نکته حائز اهمیت دراین رابطه، توضیح و شرح عدم کسب شرایط لازم برای بهره مندی از تسهیلات برای متقاضی در استان ها و بنیاد ملی نخبگان است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخبگان و استعدادهای برتر تحت حمایت به طور کلی از مجموعه عملکرد بنیاد ملی نخبگان راضی هستند.

سهراب پور با اشاره به اعطای دو دوره جایزه علامه طباطبایی به اساتید و محققان برجسته طی دو سال گذشته گفت: سومین دوره اعطای این جایزه قرار بود که اواخر امسال برگزار شود که با نظر ریاست بنیاد ملی نخبگان برای بررسی افراد بیشتر به اردیبهشت ماه سال 93 موکول شد.

وی در این رابطه توضیح داد: قرار گرفتن در بین افراد حائز دریافت این جایزه بسیار سخت است و تنها داشتن تعداد مقالات فراوان و حضور در دانشگاه های تراز اول کافی نیست چرا که در اولین دوره اعطای این جایزه یک استاد از استان بوشهر موفق به دریافت جایزه بنیاد شد.

به گفته دکتر سهراب پور از میان 72 استادی که تاکنون موفق به دریافت جایزه علامه طباطبایی شده اند، 21 نفر از شهرستان ها هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه از روسای بنیادهای استانی نخبگان درخواست کرد که افرادی که در استان شرایط کسب این جایزه را دارند هر چه سریعتر جهت بررسی پرونده ها به بنیاد معرفی کنند.

سهراب پور با بیان اینکه باید استعدادهای جوان در استان ها را به سمت فعالیت های خصوصی هدایت کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه دولت با سیاست چابک سازی ساختار به تقویت شرکت های خصوصی به خصوص شرکت های دانش بنیان خصوصی است که اکثرا توسط فارع التحصیلان دانشگاهی راه اندازی می شود.

وی تاکید کرد:‌ در این زمینه باید حمایت های لازم صورت بگیرد چراکه داشتن فقط یک اختراع و سرمایه برای تبدیل ایده ها به محصول کافی نیست و به پارامترهای بسیاری بستگی دارد. در این راستا ممکن است مانند سایر کشورها نیز بسیاری از ایده ها با شکست مواجه شود و تنها تعداد اندکی از طرح به بازار برسند که همین تعداد هم برای کشور ارزشمند است.

سهراب پور با اشاره به وضعیت اشتغال و تقسیم آن به سه بخش گفت: بخش اول اشتغال عمومی کشور است که رابطه مستقیمی با شکوفایی اقتصاد دارد که دولت این زمینه در تلاش است، بخش دوم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است که باید اشتغال آنها را هم فراهم کرد. بخش سوم اشتغال نخبگان است که بنیاد ملی نخبگان باید برای تحقق آن تلاش کند.

وی با اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان در اشتغال نخبگان در مقطع دکتری گفت:‌ یکی از برنامه های راه اندازی کمیته جذب نخبگان ذیل کمیته جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که فرآیند جذب نخبگان در وزارتین علوم و بهداشت را تسریع می کند.

سهراب پور تصریح کرد:‌ برنامه دیگر بنیاد اجرای دوره های پسادکتری است که چنانچه استادی فارغ التحصیلان دکتری را پذیرش کند حقوق آنها را تا دوسال بنیاد تقبل می کند. سومین برنامه، ارائه تسهیلات شهید تهرانی مقدم برای حضور نخبگان در شرکت های دانش بنیان است که در صورت حضور نخبگان در شرکت های دانش بنیان حقوق آنها را بنیاد تقبل خواهد کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان پیشنهاد داد:‌ در جهت اشتغال و به کارگیری نخبگان باید وزارتخانه های توانمند مانند صنعت، معدن و تجارت، نیرو، نفت، دفاع و ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی پژوهشگاه در جوار دانشگاه ها کنند تا بتوان تعداد بیشتری از نخبگان و استعدادهای برتر را در کشور جذب کرد.