معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید از لاک منطقه‌ای بیرون بیاییم و در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم، گفت: بحث تولید ثروت از علم با تفکر سنتی موجود در کشور به هیچ وجه هم‌خوانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی فناوری و نوآوری، وحید احمدی در مراسم تودیع و معارفه دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس سابق و دکتر مهدی کشمیری، رییس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اصفهان اظهار کرد: شهرک علمی تحقیقاتی در شکل گیری علم در قالب فناوری و همراه با تولید ثروت پیشگام بوده است و این شهرک می‌تواند برای پارک‌های علم و فناوری دیگر الگوی موفق کشوری باشد.

وی با بیان اینکه برای حضور در منطقه و تعالی نظام علمی کشور باید بحث کیفیت را مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: بحث کیفیت هم در حوزه آموزش عالی و هم در نظام پژوهش و فناوری است؛ البته در حوزه آموزش عالی از لحاظ کمی و کیفی وضعیت خوبی داریم، اما امیدوارم کیفیت بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حوزه پژوهشی و فناوری هم کمیت و هم کیفیت را نیاز داریم، خاطرنشان کرد: کمیت در مجموعه کشورمان هنوز با آمار و ارقامی که بالادستی‌ها از ما انتظار دارند فاصله دارد؛ فرض کنید اگر در نقشه جامع علمی کشور 20 هزار شرکت دانش بنیان پیش‌بینی شده، در برنامه پنج ساله که امروز در سال سوم آن هستیم، حدود 3300 شرکت دانش بنیان داریم.

احمدی با بیان اینکه برخی پارک‌های علم و فناوری هنوز از لحاظ کمی در جایگاه خوبی قرار ندارند، اضافه کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از لحاظ کمی وضع نسبتا خوبی را دارد، اما به دنبال تعالی کیفیت هستیم، البته این تعالی نیازمند تعریف یکسری شاخص‌ها و برنامه‌های هدایتی است و همچنین باید برخی چالش‌ها را نیز رفع کنیم.

وی با بیان اینکه باید از لاک منطقه‌ای بیرون بیاییم و در صحنه‌های بین المللی حضور داشته باشیم، ادامه داد: بحث تولید ثروت از علم با تفکر سنتی موجود در کشور به هیچ وجه هم‌خوانی ندارد؛ نباید تجربه‌های شکست خورده‌ای مثل صنعت خودرو در ایران را تکرار کنیم و مطمئنا اگر صنایع دانش بنیان تمام فکر و ذهن‌شان این باشد که تعدادی مشتری داخلی را ترغیب کنند و با زور دولت بخواهند فروش داشته باشند، قطعا طول عمر زیادی نخواهیم داشت.

احمدی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که صنایع دانش بنیان به هیچ وجه مسیر صنعت خودرو را طی نکنند.

وی با بیان اینکه باید در تعاملات بین‌المللی حضور داشته باشیم و بازارهای منطقه را در دست بگیریم، اضافه کرد: باید فکرها فراتر از اصفهان و استان‌های مجاور و حتی کشور باشد، البته منطقه‌ای فکر کردن جزئی از فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری است، اما برای بلوغ و تعالی باید از این مسیر عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان امضا شد و 200 میلیارد ریال برای حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت.

منبع: ایسنا