گروهی از محققان آمریکایی روش جدید ژن درمانی ابداع کردند که می‌توان از آن برای مقابله با ویروس اچ آی وی ( HIV )در بدن بدون استفاده از دارو استفاده کرد.

به گزارش پیگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، گروهی از محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مرکز تحقیقاتی پی ای (PA)، مدرسه پزشکی آلبرت انیشتین (Albert Einstein)، موسسه برانکس (Bronx)، دانشگاه نیویورک و موسسه علوم زیستی سانگامو (Sangamo) موفق شدند با استفاده از روش ژن درمانی سیستم ایمنی بدن 12 بیمار مبتلا به ایدز را در برابر ویروس HIV تقویت کنند.

محققان در ابتدا گلبول های سفید خون بیمار را برداشتند و پس از ویرایش ژنی، دوباره آنها را به بیماران تزریق کردند.

آنها مشاهده کردند برخی از بیماران پس از دوره درمان هیچ اثر قابل تشخیصی از ویروس HIV را نشان ندادند.

محققان از این روش ویرایش ژن که ˈزینک- فینگر نوکلیزˈ (ZFN) نام دارد برای ویرایش ژنی به نام CCR5 در سلول های تی (T ) شکل سیستم ایمنی بدن استفاده کردند. آنها با ایجاد جهش در این ژن آن را به ژن CCR5-delta-32 تبدیل کردند. این ژن به طور طبیعی در برابر ویروس HIV مقاوم است.

کارل اچ ژوئن نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه پنسیلوانیا در این مورد گفت : این یافته ها اعتقاد دانشمندان به این نکته را که ویرایش سلول های تی شکل می تواند نیاز بیمار به داروهای ضد ویروسی را از بین ببرد، تقویت می کند.

این روش همچنین می تواند درمان های کاربردی برای مقابله و درمان بیماری ایدز ارایه دهد.

به گفته محققان گام بعدی این تحقیق، آزمودن این روش درمانی با استفاده از بیماران بیشتر، سلول های تی شکل بیشتر و بهبود راه های کمک به سلول های بدن برای رسیدن به یک روش درمان عملکردی خواهد بود.

شرح کامل نتایج این بررسی در نشریه New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.