محققان دانشگاه بخوم آلمان دستکشی ساختندکه حس لامسه را تقویت می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، این دستکش جدید با ارسال پالس های الکتریکی به سلول های عصبی دست موجب تحریک آن ها و در نتیجه تقویت حس لامسه می شود.

محققان آلمانی با بررسی ساختار ارتباط سیناپسی مغز و نحوه ارسال اطلاعات از طریق این ساختار، توانستند روش مناسبی را برای تحریک سلول های عصبی به واسطه دستکاری پالس های الکتریکی با فرکانس های مختلف بیابند. برای مثال محققان دریافتند تحریک یک سلول با استفاده از فرکانس های بالا می تواند ارتباط بین سلول های تحریک شده را بهبود بخشد، در حالی تحریک سلول ها با فرکانس های پایین موجب کاهش کارآیی سلول ها و تاثیر منفی بر توانایی یادگیری می شود.

محققان در این مطالعه دریافتند که با تحریک برخی از سلول های عصبی می توانند برقراری ارتباط بین نورون ها را بهبود دهند و در نتیجه حس لامسه فرد را تقویت کنند.

محققان برای آزمایش این پیش فرض، تحریکات الکتریکی منفعل را روی دو گروه سنی از داوطلبان آزمایش کردند. سن اعضای گروه اول بین 65 تا 89 و سن گروه دوم بین 47 تا 59 سال بود. پیش از شروع درمان آزمایشی، حس لامسه گروه اول بسیار ضعیف تر از گروه دوم بود. پس از اتمام درمان، این تفاوت در حس لامسه اعضای دو گروه از بین رفته بود و مشخص شد ضعف حس لامسه ناشی از کهولت سن با تحریک های الکتریکی اعصاب قابل درمان است.

در زمان آزمایش روی افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، داوطلبان در یک بازه حدودا دوساله به مدت پنج روز در هفته بین 25 تا 60 دقیقه تحت درمان با تحریکات الکتریکی قرار گرفتند و تقریبا در تمام موارد نتایج مثبتی حاصل شد، به گونه ای که این افراد توانایی تشخیص سطوح مختلف را به حس لامسه و همچنین توانایی باز کردن در خودکار را به دست آوردند.

محققان به منظور بررسی تاثیر این شیوه درمانی بر بافت مغزی از تصویر برداری ام آر آی بهره گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی ها در هر دو آزمایش بیانگر این واقعیت بود که بافت مغز در قسمت هایی که اطلاعات مربوط به حس لامسه را پردازش می کند، توسعه یافته و حجیم تر شده است.

محققان با استفاده از نتایج این آزمایش ها دستکش هایی را ساختند که با تحریک ارتباطات عصبی موجود در نوک انگشتان دست، پالس های الکتریکی را برای نورون های مغز ارسال کرده و عملکرد مشابهی را در مغز بیماران ایجاد می کند. با وجود این درک قابلیت های بالقوه این شیوه درمانی، مستلزم تحقیقات بیشتری است.

یکی از عوارض جدی سکته مغزی و کهولت سن، کاهش ادراک لمسی افراد است که مشکلات متعددی را در پی دارد.

با وجود این که ابزار های مختلفی برای تقویت دو حس شنوایی و بینایی وجود دارد، تا پیش از این هیچ ابزاری برای تقویت حس لامسه ساخته نشده بود.