در حالی شنیدن خبر عرضه پهپادها و خودروهای بدون راننده دیگر جدید نیستند شرکت رولز رویس قصد دارد کشتی های باری بدون سرنشین کنترل از راه دور بسازد.

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، این شرکت مهندسی انگلیسی معتقد است کشتی های بدون خدمه کنترل از راه دور امن تر و ارزان تر از کشتی های استاندارد خواهند بود.

بر اساس اعلام شرکت مشاوره ایMoore Stephens LLP  ، از کل هزینه صنعت حمل و نقل دریایی، 44درصد صرف خدمه می شود.

"اسکار لواندر" معاون ابتکارات، مهندسی و فناوری رولز رویس می گوید: اکنون وقت آن فرا رسیده که برای کشتی های بدون سرنشین مختلف یک نقشه راه در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه فناوری کنترل از راه دور اکنون وجود دارد این سئوال را مطرح کرد :" بهتر است 20 خدمه را در یک قایق ماهی گیری به دریای توفانی بفرستیم یا 5 نفر را در یک اتاق کنترل سرپوشیده و امن در ساحل داشته باشیم؟"

اتحادیه اروپا که حسن نیت خود را به این ایده نشان داده، 4.8 میلیون دلار به این پروژه که هدایت بدون سرنشین ناوگان دریایی از طریق هوش در شبکه MUNIN نام دارد اختصاص داده است.

افزایش حجم حمل و نقل، نگرانی های زیست محیطی و کمبود دریانوردان در آینده، چالش هایی هستند که اتحادیه اروپا معتقد است کشتی های بدون سرنشین می تواند بر آنها غلبه کند.

این کشتی های بدون سرنشین عملیات دریایی موثرتر و رقابتی تری را فراهم کرده و سطح کارایی زیست محیطی کشتی ها را افزایش می دهند.

علاوه بر این، نرفتن دریانوردان به دریا تاثیرات اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت چرا که آنها زمان بیشتری را در کنار خانواده شان خواهند گذراند.

بر اساس قوانین بین المللی در حال حاضر استفاده از کشتی های بدون سرنشین غیر قانونی است و عرضه چنین سیستم حمل و نقلی نیازمند اصلاحاتی در قوانین بین المللی است.

با این حال، کارشناسان، عرضه تجاری این کشتی های بدون سرنشین کنترل از راه دور  را تا دو یا سه دهه آینده غیر ممکن می دانند.

رولز رویس طراحی مفهومی خود را برای این کشتی های کنترل از راه دور عرضه کرده و تلاش دارد این صنعت را متقاعد کند که آینده کشتیرانی در دریاهای بزرگ  از آن کشتی های بدون سرنشین خواهد بود.