مدیر توسعه صادرات و فناوری مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید به مرحله‌ای از توانایی دست یابیم که بتوانیم با استفاده از علم، تولید ثروت کنیم، از تدوین مدل تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس غفوری‌فرد امروز طی سخنانی در اولین همایش بین‌المللی تجاری‌سازی فناوری که در محل سالن همایش‌های صدا‌وسیما برگزار شد، با اشاره به رویکرد مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اهم شاخص‌های تجاری‌سازی و بین‌المللی‌سازی این مرکز را شامل چرخه‌ی عمر محصولات و خدمات دانش‌بنیان، زنجیره‌ای و فرآیندمحور بودن، نیازمند به مشارکت فراسازمانی و ملی و تاثیر‌پذیری از محیط بین‌المللی عنوان کرد.

وی به برخی از اقدامات انجام شده توسط مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌ جمهوری اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به موضوع رصد و شناسایی عملکرد کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه اشاره کرد که در این راستا بیش از 20 کشور مورد رصد و شناسایی قرار گرفتند.

غفوری فرد افزود: پس از شناسایی عملکرد کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه وضعیت کشور و نقش سایر نهادها ارزیابی و بررسی و در نهایت مدل حمایت از تجاری‌سازی و بین‌المللی‌سازی تدوین شد.

مدیر توسعه صادرات و فناوری مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری از جمله ارکان تجاری‌سازی مدل ذکر شده را شامل بازار‌سنجی و تحلیل بازار‌های بالقوه و بالفعل، ارائه‌ی خدمات تخصصی ورود به بازار، ارائه خدمات طراحی محصول با توجه به بازار هدف، مشارکت در طراحی ساختار تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش، مشارکت در فرآیند قیمت‌گذاری و سیاست تخفیف و توزیع بازار و طراحی بسته‌های تبلیغاتی و طراحی سناریوهای مختلف معرفی محصول عنوان کرد.

وی هم‌چنین در خصوص ارکان مدل ذکر شده در حوزه بین‌المللی‌سازی به مواردی هم‌چون اجرای برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در حوزه بین‌المللی‌سازی، برقراری تعامل با نهادهای موثر بین‌المللی، جست‌وجو و معرفی فرصت‌های تجاری و نمایشگاه‌های بین‌المللی، شناسایی و ثبت شرکت‌های ایرانی در سایت‌ها و فرم‌های بین‌المللی، شناسایی و معرفی نخبگان و صاحبان دانش‌ بین‌الملل، حمایت از ایجاد شرکت‌های واسط فناوری، حمایت از ایجاد مراکز رشد صادراتی در خارج از کشور و رصد مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند تجاری‌سازی و کمک به رفع آنها اشاره کرد.

مدیر توسعه صادرات و فناوری مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که با مشاهده و تکرار این همایش‌ها که منجر به کمک در جهت تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور می‌شود، اقتصاد دانش‌بنیان در آینده جایگزین اقتصاد نفتی در کشور شود.