محققان مرکز بین‎المللی مواد در ژاپن موفق به ساخت نانوالیافی شدند که می‌تواند یک جایگزین پوشیدنی و ارزان برای دیالیز کلیه باشد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، وظیفه اصلی کلیه ها فیلتر مواد زائد خون پیش از تبدیل آنها به ادرار است. اما این روند برای افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند، متوقف شده و سبب می شود مواد سمی در خون باقی بمانند.

به گفته محققان به دلیل اینکه وسایل مورد نیاز برای دیالیز نیاز به برق و نگهداری و مراقب دارند، نمی توان از آنها به طور گسترده در کشورهای فقیر استفاده کرد.

علاوه بر این ، پس از بلایای طبیعی از جمله زلزله ژاپن و سونامی سال 2011 بسیاری از بیمارانی که نیاز به دیالیز داشتند تا زمانی که خدمات بیمارستان از سر گرفته شد، بدون درمان بودند.

محققان با استفاده از این ذهنیت، شروع به توسعه راه های ارزان برای از بین بردن مواد سمی در خون بیماران مبتلا به نارسایی کلیه کردند. این تحقیقات منجر به ساخت یک نانوالیاف ارزان قیمت شد.

برای ساخت این نانو الیاف، آنها برای نخستین بار یک پلیمر اصلی سازگار با خون را که از پلی اتیلن کو وینیل الکل ( EVOH ) ساخته شده است، و انواع زئولیت - آلومینوسیلیکات های معدنی که از آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن ساخته شده اند را با یکدیگر ترکیب کردند.

زئولیت ها ساختار متخلخلی دارند که می تواند مواد زائد را از خون جذب کند.

محققان همچنین برای توسعه این نانوالیاف از یک روش کم هزینه که از یک بار الکتریکی به منظور جلب الیاف از یک مایع استفاده می کند، مورد استفاده قرار دادند.

محققان همچنین دریافتند که نسبت خاصی از سیلیکون و آلومینیوم در زئولیت برای جذب مواد زائد خون مورد نیاز است و زئولیت نوع بتا (940-HOA) بالاترین میزان جذب کراتینین در خون را دارا است.

محققان بر این باورند که الیاف کامپوزیت استفاده شده در این نانوالیاف این توانایی را دارند که به عنوان یک روش جدید برای از بین بردن مواد زائد نیتروژن دار از جریان خون بدون نیاز به تجهیزات تخصصی مورد استفاده قرار بگیرند.

ساخت این نانوالیاف هنوز در مراحل اولیه است و مطالعات بیشتری پیش از آماده سازی برای تولید انبود مورد نیاز است.

اما آنها می گویند این امکان وجود دارد که این نانوالیاف بتواند در بازوی بیمار قرار گرفته و با صرفه جویی در هزینه و زمان عمل تصفیه خون را انجام دهد.

شرح کامل نتایج این بررسی در نشریه Biomaterials Science به چاپ رسیده است.