پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دستگاه مولد گازی برای کاهش آلاینده‌های خودرو ساختند که عملکرد آن در خودروها موجب کاهش 20 درصدی تولید گاز دی اکسید کربن و 50 درصدی تولید گاز مونو اکسید نیتروژن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، نادر عزیزی- مجری طرح در این باره گفت: اخیرا آلاینده‌های خروجی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی اعم از بنزین، گازوئیل و گاز CNG در حال افزایش است از این رو توجه جهانی به این موضوع جلب شده است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران آلودگی کلان شهرها به ویژه تهران مشکلات زیادی در زمینه بهداشت و سلامت ایجاد کرده است، اظهار داشت: این امر در دراز مدت تاثیرات زیادی بر هزینه‌های سنگین بهداشت و درمان و بیمه نشان خواهد داشت.

عزیزی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه خاطر نشان کرد: این تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش دمای زمین به دلیل تجمع گازهای خروجی از اگزوزهای طرح‌های صنعتی و اگزوز اتومبیل‌ها است و در این راستا وسایل نقلیه موتوری سهم بیشتری مربوط به تولید این نوع گازها را به خود اختصاص داده‌اند و در آلودگی محیط زیست نقش دارند.

مجری طرح با بیان اینکه خروجی‌های این وسایل نقلیه به طور ساده دود و پسماندهای حاصل از احتراق هستند که از موتور خارج می‌شوند، ادامه داد: هر وسیله نقلیه موتوری استاندارد باید گواهی تمیز سوزی را برای تردد داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نمونه برداری از گازهای خروجی اتومبیل 5 نوع گاز  HC (هیدروکربن) ،CO2 (دی اکسید کربن) ، CO (مونو اکسید کربن) ،O2  (اکسیژن) وNOx  (مونو اکسید نیتروژن) را اندازه گیری می‌کند، ادامه داد: هیدروکربن‌های نسوخته است که از داخل موتور توسط اگزوز اتومبیل به هدر می‌رود. میزان دود سیاه خارج شده از اگزوز متناسب با مقدار HC است.

به گفته زمان بندی بد سیستم احتراق یا زمان بندی پیشرونده برای احتراق و استفاده از مبدل‌های کاتالیستی نامرغوب از دلایل تولید گاز HC و دومین عامل نیز هست.

مجری طرح با بیان اینکه میزان بالای گاز NOx زمانی رخ خواهد داد که هوا به میزان بالایی در درون این موتورها گرم و متراکم شود، اضافه کرد: موتورهای دیزلی سهم زیادی در تولید این گاز دارند و این گاز نیز اگر در هوا زیاد باشد برای تنفس مشکل ساز خواهد شد.

عزیزی از طراحی و ساخت مولد گاز (HHO)طی اجرای پروژه تحقیقاتی خبر داد و افزود: دستگاه مولد گاز با استفاده از توان الکتریکی باتری اتومبیل عمل هیدرولیز انجام داده و از آب موجود در داخل دستگاه هیدروژن و اکسیژن ایجاد می‌کند، هیدروژن و اکسیژن خروجی از این دستگاه بلافاصله از طریق لوله رابط به مسیر هوای ورودی از فیلتر هواکش تزریق و جهت احتراق به داخل موتور ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه HHO بر روی انواع خودروها قابل نصب است، گفت: استفاده از این دستگاه موجب جلوگیری از خروج گازها از اگزوز خودرو خواهد شد که این امر موجب افزایش توان خودرو و کاهش مصرف سوخت به میزان 20 درصد می‌شود ضمن آنکه موجب احتراق کامل در موتور، کاهش 20 درصدی تولید گاز دی اکسید کربن از خروجی اگزوز اتومبیل و کاهش 50 درصدی تولید مونو اکسید نیتروژن می‌شود.

مجری ایده دستگاه مولد HHO را یک ایده جهانی دانست و خاطر نشان کرد: تمام قطعات این دستگاه در داخل کشور موجود است و نیازی به تغییر طراحی برای موتورهای خودرو نیست و به طور ساده قابل نصب بر روی انواع خودروهای بنزین سوز، گازوئیلی و گاز سوز است.

این طرح با همکاری شهرام عزیزی اجرایی شده است.