جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص) در دی ماه 93 همزمان با میلاد حضرت محمد (ص) طی مراسمی با حضور داوران، نامزدها، دانشمندان و مقامات عالی رتبه کشورهای اسلامی در تهران اعطاء می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآو
ری، مهدی صفار نیا در محل پارک فناوری پردیس در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه این جایزه در سال گذشته با هدف معرفی و تقدیر از دانشمندان برجسته کشورهای جهان اسلام به تصویب رسیده است، افزود: با تصویب این جایزه به دنبال افزایش سطح همکاری بین کشورهای اسلامی و احیای دوباره جهان اسلام و ایجاد ارتباط مستمر بین نهادهای علمی این کشورها هستیم .

صفارنیا تاکید کرد: برای طراحی این جایزه ، جایزه های بزرگی مانند نوبل ، کاولی بررسی شد و همچنین از نظرات کارشناسان خارجی استفاده شده است .

وی گفت: این جایزه با هدف معرفی دستاوردهای علمی فناوری های برتر دانشمندان و فناوران کشورهای اسلامی ، تقدیر از صاحبان دستاوردهای علمی و تشویق و ترغیب مسلمانان به تولید علم و فناوری تصویب شده است .

صفارنیا ، تقویت جایگاه علم و فناوری در جهان اسلام و تشریک مساعی، هم افزایی و همگرایی دانشمندان کشورهای اسلامی در کنار ایجاد زمینه برای تعامل و تبادل نظر دانشمندان این کشورها در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و تولید نظریات متناسب با آن برای رفع انحصار مرجعیت علمی و فناوری در جهان را از دیگر اهداف جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم دانست.

فراخوان در چهار بخش علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات

وی گفت: در جوایز علمی بین المللی، سهم دانشمندان مسلمان نسبت به جمعیت حال حاضر دنیای اسلام بسیار ناچیز است. این در حالی است که اعتقاد داریم اگر چه سهم مسلمانان در پیشبرد علم در جهان در گذشته با افول مواجه شده است ، اما وضعیت فعلی بیانگر عدم توازن بین ظرفیت های مسلمانان و جوامع اسلامی در حوزه علم و فناوری با غیر مسلمانان است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) تاکید کرد: با آغاز فراخوان در دوره اول برگزاری در چهار بخش طرح برتر علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و طرح برتر دانشمند مسلمان جوایز اعطا خواهد شد. فرد یا افراد برگزیده در هر چهار گروه فوق ، جایزه نقدی معادل 500 هزار دلار به همراه مدال مصطفی(ص) و لوح تقدیر اعطا می شود.

جایزه طرح برتر دانشمند مسلمان جهان به فرد یا گروهی با اقدام ویژه در جهت پیشرفت علم

وی افزود: جایزه طرح برتر دانشمند مسلمان جهان بدون محدودیت موضوعی و محدودیت جغرافیایی به فرد یا گروهی که در یک رشته خاص علمی و فناوری اقدام ویژه و منحصر به فردی در جهت پیشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشند اعطا می شود، اما در خصوص جوایز دیگر حتما شرکت کنندگان باید تابعیت یکی از کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری های اسلامی یا جوامع اسلامی را داشته باشند.

امکان نامزدی به صورت فردی وجود ندارد

صفارنیا ادامه داد : شرکت کنندگان در بخش های چهارگانه جایزه نمی توانند شخصا خود را به عنوان نامزد دریافت جایزه به دبیرخانه جایزه معرفی کنند و فرآیند نامزدی باید از طریق نهادهای نامزد کننده صورت بگیرد. تاکنون 250 نهاد نامزد کننده مشخص شده است که شامل دانشگاه و مراکز علمی – پ‍ژوهشی ، انجمن ها و قطب های علمی و فناوری ، فرهنگستان علوم هر یک از کشورهای اسلامی ، پارک های علمی و فناوری و نفرات برتر دوره های قبلی برای دوره دوم به بعد هستند. هر نهاد نامزد کننده تنها می تواند یک طرح در هر حوزه را به عنوان طرح منتخب خود معرفی کند.

ترکیب تیم داوری جایزه پیامبر اعظم (ص)

وی در مورد داوری گفت: داوران هر حوزه را یک گروه هفت نفره از متخصصین موضوع از ایران ، کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و مسلمانان سایر کشورهای جان تشکیل می دهند که توسط شورای سیاست گذاری جایزه تایید می شود. ویژگی های داوران دارا بودن نوآوری مشهود ، ارائه روش جدید در علم و فناوری و ارتباط محرز طرح یا سابقه علمی وی است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) زمان دریافت طرح ها را از تاریخ 22 خردادماه 93 تا تاریخ 21 تیرماه 93 عنوان کرد و گفت : در هر یک از چهار حوزه مرتبط با جایزه پنج طرح از طرح های ارسالی جمعا بیست طرح در گزینش اولیه هیات داوران قرار می گیرد و در مراسمی که در یکی از روزهای 12 تا 17 ربیع الاول و مصادف با میلاد پیامبر اعظم(ص) برگزار می شود جوایز رتبه های برتر با حضور داوران ، دانشمندان و مقامات عالی رتبه کشورهای اسلامی اهدا خواهد شد.

معرفی دبیرن اجرایی و علمی و اعضای شورای سیاستگذاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص)

وی افزود : در کنار این مراسم جشنواره فناوری کشورهای اسلامی نیز با هدف تحقق بخشی به اهداف این جایزه و ایجاد همگرایی بین دانشمندان کشورهای اسلامی به مدت پنج روز برگزار می شود.

در این مراسم دکتر سید حسین دباغیان به عنوان رییس کارگروه اجرایی و دکتر حسن ظهور به عنوان دبیر کارگروه علمی جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص) معرفی شدند. همچنین سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری و محمدرضا عارف ، سعید سهراب پور ، منصورکبگانیان و حجت الاسلام محسن قمی و حمید پارسانیا به عنوان اعضای حقیقی این شورا معرفی شدند.