تیمی از محققان دانشگاه نوتردام به سرپرستی یک دانشمند ایرانی، موفق به کشف گروه جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، این گروه جدید آنتی‌بیوتیک‌ با باکتری‌های مقاوم در مقابل متی‌سیلین مانند MRSA و دیگر باکتری‌های مقاوم در مقابل داروها که تهدیدکننده سلامت عمومی هستند، مبارزه می‌کند.

گروه جدید آنتی‌بیوتیک که oxadiazoles نام گرفته، از طریق غربالگری سیلیکون و توسط رایانه کشف شد و مبارزه با MRSA در مدل‌های موش‌های عفونی را نوید داده است.

پروفسور شهریار مبشری به همراه مایا اسپهبدی و دیگر همکارانش، 1.2 میلیون ترکیب را غربالگری کردند و دریافتند آنتی‌بیوتیک oxadiazole مانع از فعالیت پروتئین متصل‌شونده به پنی‌سیلین به نام PBP2a و سنتز زیستی دیواره سلولی می‌شود که باکتری MRSA را قادر به مقاوم‌شدن در مقابل داروها می‌کند.

گروه آنتی‌بیوتیکی کشف‌شده همچنین زمانی که از طریق دهان مصرف می‌شود، کارآمد است.

باکتری MRSA از دهه 1960 به دلیل مقاومتش در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها به یک مشکل جهانی تبدیل شده و بر اثر آن، در آمریکا سالانه 278 هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و 19 هزار تن نیز به خاطر عفونت‌های ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند.

مبشری به مدت طولانی روی مکانیسم‌های مقاومت باکتری مزبور مطالعه کرده، زیرا درک این مکانیسم‌ها منجر به طراحی استراتژی‌هایی برای طراحی ترکیب‌هایی علیه آن‌ می‌شود.

کشف آنتی‌بیوتیک جدید توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه نوتردام می‌تواند جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد و جزئیات آن در Journal of the American Chemical Society منتشر شد.

انتهای پیام