دکتر شیخ زین‌الدین؛معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 19اسفند 1392، اعلام کرد: بر اساس سند نقشه جامع علمی کشور، 50 درصد درآمد ناخالص ملی کشور باید از محصولات و خدمات دانش بنیان بدست آید.
 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این گفتگو که موضوع آن تحت عنوان «چگونگی تحقق پیشتازی اقتصادی دانش بنیان در سیاست های کلی مقاومتی»  بود، دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری‌ از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر حسین سالارآملی رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشتند.

دکتر شیخ زین الدین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه چه اقداماتی در راستای اجرایی شدن سند جامع علمی کشور صورت گرفته است، گفت: اقدامات بسیار ارزنده‌ای در راستای اجرای سند نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است. 

وی با اشاره به این که تنها دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای سند جامع علمی کشور نیستند، افزود: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم چنین سایر دستگاه‌ها باید در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور اقدامات مفیدی را انجام دهند.

معاون نوآوری و تجاری سازی با اشاره به این که آحاد جامعه باید به دنبال اجرای سند جامع علمی کشور باشند، ادامه داد: باید نتیجه پارادیمی را شاهد باشیم و به این معنا برسیم که اقتصاد باید به معنی واقعی کلمه پیش برود.

زین‌الدین با اشاره به این که دو راهبرد کلان در این سند بسیار مهم است، گفت: راهبردهای کلان 1 و 3 ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی بسیار کمک خواهند کرد، زیرا این دو راهبرد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

زین‌الدین با تاکید بر این که اقتصاد دانش بنیان سبب به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی کشور خواهد شد، اظهار داشت: باید شرایط را برای حضور فعالین اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کرد. 

وی با اشاره به این که به طور سنتی عادت کرده‌ایم که خروجی‌های پژوهشی‌مان در حوزه‌های دولتی و پژوهشگاه‌های وابسته به دولت اتفاق بیفتد، گفت: در بند 2 ابلاغیه سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی به نظام نوآوری توجه بسیار زیادی شده است.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که باید نظام ملی نوآوری را به نظامات منطقه‌ای نوآوری تبدیل کنیم، افزود: باید در هر منطقه‌ای نگاه منطقه‌ای به توسعه مبتنی بر دانش داشته باشیم.

زین‌الدین با اشاره به این که دستگاه‌های مختلف در استان‌ها باید نگاهشان را به اقتصاد دانش بنیان معطوف سازند گفت: پس از انحلال سازمان مدیریت متولی برای توسعه منطقه‌ای در کشور نداشتیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری با تاکید بر این که باید به نظامات توسعه‌ مبتنی بر دانش در منطقه توجه کنیم، خاطر نشان کرد: استانداران در این رابطه نقش اساسی را برعهده دارند. 

زین‌الدین با اشاره به این که در این رابطه باید برنامه ریزی‌های جدی صورت گیرد تا فعالیت‌های مورد نظر در مناطق مختلف کشور به خوبی صورت گیرد ادامه داد: باید اقتصاد مبتنی بر دانش باشد. 

وی با اشاره به بخش خصوصی و فعالین اقتصادی که باید در قالب تنظیم شده‌ای فعالیت‌هایشان را پیش ببرند، افزود: باید دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان را برطرف سازیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توانیم دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان را کم کنیم،  گفت: شرکت‌های دانش بنیان دارای هویت اقتصادی هستند.

زین‌الدین با بیان این که فارغ التحصیلان باید بدانند زمانی که وارد شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند باید به انجام فعالیت‌های اقتصادی رجوع کنند، گفت: در حوزه اقتصاد دانش بنیان در مراحل اولیه بلوغ فناوری قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه، به شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی در حجم بسیار بزرگی نیاز داریم، ادامه داد: باید قوانین و مقررات دست و پا گیر را به حداقل برسانیم و از سوی دیگر تقسیم کار جدی میان واحدهای مختلف صورت بگیرد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری  با اشاره به بند 6دستور رئیس‌جمهور پیرامون ابلاغیه مقام معظم رهبری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف هستند پیرامون این موضوع اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند.

زین‌الدین با اشاره به این که در معاونت علمی و فناوری ساختار دچار تغییر شده است، گفت: معاون علمی و پژوهشی از معاونت علمی و فناوری حذف شده است، به گونه‌ای که این حوزه پژوهشی به سه وزارتین واگذار شده است. 

وی با تاکید بر توسعه فناوری و تجاری سازی ، خاطر نشان کرد: باید توجه جدی به فعالیت‌های بخش خصوصی شود.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به این که باید بسیاری از محصولات مبتنی بر دانش باشد گفت: در این صورت محصولات می‌تواند، سودآور باشد. 

زین‌الدین با اشاره به این که نباید نیازی به تحریک تقاضا وجود داشته باشد ادامه داد: متاسفانه بخشی از قابلیت‌ها در جامعه به خوبی مورد معرفی قرار نگرفته‌اند. 

وی با اشاره به این که تکنولوژی در دانشگاه‌ها مراحل اولیه خود را طی کرده است گفت: تکنولوژی باید به صنعت ورود پیدا کند. 

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به این که متاسفانه آمادگی برای ورود به صنعت وجود ندارد، خاطر نشان کرد: باید منافع دانشگاه در گرو تکنولوژی تامین شود.

زین‌الدین با اشاره به این که شرکت‌های دانش بنیان باید سود خود را از محصولات شان ببرند، ادامه داد: تجاری سازی فناوری با ریسک بسیار بالایی برخوردار است. 

وی با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان باید فناوری را به صنعت بدهند ادامه داد: متاسفانه در این رابطه با مشکلاتی مواجه هستیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به این که دولت باید ریسک‌های موجود را به حداقل برساند، افزود: دولت به تنهایی قادر نیست در قالب یک فعال اقتصادی وارد عمل شود. 

زین‌الدین با اشاره به این که در اردیبهشت ماه سال آینده دومین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل برگزار خواهد شد،  افزود: با همکاری وزارت علوم تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است تا شرکت‌های ایرانی که تجهیزات لازم را دارند از نمایشگاه بهره لازم را ببرند.

 وی با اشاره به این که 50 درصد سوبسیت برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند.

«دکتر حسین سالار آملی» رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این گفتگو در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه در مرکز مربوطه برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان چه برنامه‌هایی را در دست انجام دارید، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان و پیشتازی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در بند دو سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ذکر شده است به گونه‌‌ای که یکی از راه‌های رسیدن به این نقطه اجرای درست و صحیح نقشه جامع علمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه روند فعالیت‌ها در سطح جهان به گونه‌ای است که در آینده شاهد جهان دو قطبی خواهیم بود ادامه داد: دو قطبی بودن جهان بر مبنای فعالیت‌های نظامی، توان و قدرت تخریب و همچنین بر مبنای گروه‌بندی‌های سیاسی نخواهد بود.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه یک سوی این قطب اقتصادی بر مبنای اندیشه، تفکر و ارزش افزوده خواهد بود اظهار داشت: قطب دیگر اقتصاد بهره‌گیری از منابع زیرزمینی خواهد بود.

سالار آملی با اشاره به اینکه حرکتی که به سمت قطب با ارزش افزوده بالا باشد موثر خواهد بود، گفت: این قطب جهان که به سمت ارزش افزوده پیش رفته به اقتصاد دانش بنیان معروف است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی توانمند موتور پیشتاز دانش‌بنیان به حساب می‌آید، اضافه کرد: افرادی که بتوانند فکر کنند و خلاقیت خودشان را به منصه ظهور برسانند برای کشور مفید خواهند بود.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تسریع در سند نقشه جامع علمی کشور چه باید کرد، افزود: شاکله نقشه جامع علمی کشور بر اولویت قرار دادن مجموعه فعالیت‌های علمی و فناوری است به گونه‌ای که 13 راهبرد کلان تشکیل شده که برخی از این راهبردها به اقتصاد مقاومتی تاکید دارد.

سالار آملی با اشاره به اینکه در برخی از این راهبردهای کلان اقدامات ملی نهادینه شد خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان به عنوان بازیگران صحنه اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند گفت: نباید به تنهایی فکر کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش و کوشش کند به گونه‌ای که در این عرصه از سازمان ملی استاندارد گرفته تا وزارت امور خارجه باید به ایفای نقش بپردازد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان باید همه دستگاه‌ها با یکدیگر از هماهنگی‌ لازم داشته باشد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه باید تعامل میان عرضه فناوری، عرضه دانش، عرضه نوآوری، تقاضا و کشش بازار وجود داشته باشد، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل میان بازیگران متعدد و توجه به عرضه نوآوری در توازن با کشش بازار است.

سالار آملی با اشاره به اینکه روند اجرای سند نقشه جامع کشور بسیار کند بوده است ادامه داد: بسیاری از راهبردهای تشکیل شده به بحث آموزش تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه در افق 1404 باید به رتبه اول منطقه برسیم گفت: باید همه بازیگران صحنه با یکدیگر تعامل خوبی را داشته باشند تا در نظام نوآوری به تولید انبوه دست یابیم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تعاملات باید داخلی و بیرونی باشد تا بتوانیم به دست‌آوردهای خوبی برسیم ادامه داد: اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان بر هیچ کسی پوشیده نیست.

سالار آملی با اشاره به اینکه باید موانع و مشکلات مراکز علمی رشد، نخبگان و دانشگاه‌ها را برطرف کرد ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی و تولید انبوه به حمایت‌‌های بسیاری نیازمند هستند به گونه‌ای که باید حمایت‌های مختلفی از این شرکت‌ها صورت گیرد تا اقتصاد دانش‌بنیان محقق شود.