معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اولین نشست تخصصی اساتید اقتصاد و توسعه فناوری اظهارداشت: از ابتدای سال آینده که کار تدوین برنامه توسعه ششم آغاز می‌شود، اقتصاد دانش بنیان که معبر اقتصاد مقاومتی است، به عنوان ستون فقرات این برنامه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری در اولین نشست تخصصی اساتید اقتصاد و توسعه فناوری که امروز ( 24 اسفند) در محل این معاونت برگزار شد، افزود: با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری در نشست اخیر با مسئولان و فناوران کشور مبنی بر اجرایی نمودن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که بند دوم آن موضوع شرکت‌های دانش بنیان است، مسئولیت سنگینی بر عهده این معاونت قرار دادند که نیاز به ایده های جدید در این زمینه داریم.

وی گفت: برهمین اساس این معاونت از ایده های تمامی اساتید در کنار ایده ها و برنامه هایی که خود معاونت در حال اجرا دارد، استقبال می‌کند.

دکتر ستاری همچنین با شاره به ماموریت‌های این معاونت در دو حوزه افزود: یکی از ماموریت‌های این معاونت در حوزه تجاری‌سازی و تقویت نهادهای کارگزاری مانند صندوق‌های حمایت از پژوهشگران است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر تجاری سازی محصولات افزود: این معاونت با استفاده از خطوط اعتباری بانک ها تسهیلات لازم به شرکت های دانش بنیان اختصاص خواهد داد و در این مورد هیچ گونه محدودیتی ندارد، بنحویکه نیاز به استفاده از بودجه دولت نیست.

وی یاور شد: این معاونت با کمک های بلاعوض صرف مخالف است و آنر باعث تخریب تجاری سازی می داند. اما، کمک و تسهیلات با بهره بسیار کم در این زمینه را  موثر می‌داند..

معاون علمی و فناوری، وظیفه دیگر معاونت را موضوع سرمایه گذاری در مرزهای دانش عنوان کرد و گفت: این وظیفه معاونت توسط 13 ستاد توسعه فناوری راهبردی در حال پیگیری است.

دکتر ستاری خاطر نشان کرد: موضوع مرزهای دانش به این معنا است که ما به یک منطقه آزاد فکری در کشور نیاز داریم و این که اگر کسی در این حوزه کار می‌کند باید به کجا وصل شود؟

وی افزود: مرزهای دانش بخشی است که باید توسط دولت ها حمایت شود، برهمین اساس در حال حاضر این موضوع یکی از وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در بحث نخبگان ، گفت : هم اکنون،  بانک اطلاعاتی خوبی از 13 هزار نخبه و استعداد برتر تحت پوشش بنیاد وجود دارد که هدایت و توانمندسازی مستعدان کشور، به عنوان مهم ترین وظیفة نظام در قبال مستعدان برتر کشور، است. به همین دلیل رویکرد جدید بنیاد نه صرفا حمایت مالی ( پرداخت کمک هزینة ماهانه) بلکه ایجاد زمینه ای برای توانمند سازی هریک از مستعدان در حوزة فعالیت خود است که روی پا خود بیایستند.

دکتر ستاری در پایان با اشاره به ضرورت و استمرار برپایی اینگونه نشست ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره نمود و خواهان تشکیل دبیرخانه برای انجام و هماهنگی بیشتر این نشست ها شد.

خاطرنشان می‌شود؛ در این نشست آقایان  دکتر وطنی، معاون توسعه فناوری، دکتر شیخ‌زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع، مهندس بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و انتقال فناوری، دکتر صاحبکار، مدیرکل امورشرکت‌ها و موسسات دانش بنیان  و پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از معاونت و نیز دکتر باقری مقدم، دبیر کمیسیون انرژی شورایعالی عتف، دکتر درخشان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر عباس نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر علی کرمانشاه مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دکتر ستاری فر، مشاور برنامه‌ریزی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر امیرناصر اخوان استاد دانشگاه امیرکبیر، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوری، دکتر کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی و آقایان دکتر منصوری، دکتر توتونچیان، دکتر شاکری و دکتر پرستو محمدیان از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دیگر اساتید حضور داشتند.