ویژه‎نامه جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize)، نقش رسانه‎های مکتوب، شنیداری و به ویژه تصویری همچون تلویزیون و سینما با توجه به برخورداری از مخاطبان میلیونی از اقشار مختلف جامعه در معرفی و حمایت از رشد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وعلمی و فراهم کردن بستری رسانه‌ای برای تداوم موفقیت‌ها و ترغیب متولیان به ادامه راه در تمامی جهان نقشی غیرقابل انکار دارند که به نظر می‌رسد برخلاف جهان غرب، انجام این رسالت خطیر در جهان اسلام و به خصوص در حوزه علم و معرفی دستاوردهای علمی کشورهای اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از این رو و به بهانه برگزاری جشنواره پیامبر اعظم(ص) با هدف معرفی دستاوردهای علمی فناوری‌های برتر کشورهای اسلامی و تقویت جایگاه علم و فناوری درجهان اسلام وتشریک مساعی، هم‌افزایی و همگرایی دانشمندان کشورهای اسلامی پای صحبت‎های دکتر رضا پورحسین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از مدیران موفق عرصه رسانه نشستیم تا از نقطه نظرات وی در خصوص برگزاری "جایزه مصطفی(ص)" و نقش رسانه ها در معرفی یافته های علمی آگاه شویم.

پور حسین دارای تحصیلات دکتری تخصصی در رشته روانشناسی و در حال حاضر مدیر شبکه چهارم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دارای سوابق مدیریتی متعدد در شبکه‌های مختلف این سازمان است. وی همچنین در موضوعات متنوع فرهنگی، اجتماعی و تربیتی به ویژه ارتباطات و روانشناسی دارای مقالات علمی و تحقیقی و تألیفات است.

به نظر می‌رسد علیرغم رشد علمی در کشورهای اسلامی، این کشورها  در معرفی و به رخ کشیدن دستاوردهای خود موفق نبوده‌اند.

اینکه جهان اسلام باید دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را با هدف معرفی و ایجاد انگیزه و امید آفرینی در نسل نو جهان اسلام به رخ بکشاند؛ امروز لازم و ضرورت دارد و اگر در این‌باره کم کاری شده است که شده است باید به سرعت جبران شود.

دلیل این اتفاق چیست؟

علت اصلی عدم معرفی دستاورهای علمی در جهان رعب فرهنگی است. رعب فرهنگی که به دلیل عدم خودباوری ملی و دینی در اکثر کشورهای اسلامی سایه گسترانده است، اجازه نمی‌دهد که جلوی فناوری کشورهای پیشرفته قد علم کند.
قطعا باید این نگاه برچیده شود که به نظر من تغییر نگاه و تغییر شخصیت مرعوب و منفعل، باید از حاکمان کشورهای اسلامی شروع شود آنان که به لحاظ سیاسی وابسته و منفعل هستند، جلوی گسترش هرگونه خودباوری ملت‌ها و محافل علمی خود را می‌گیرند.

در چنین شرایطی فکر می‌کنید برگزاری "جایزه مصطفی(ص)" تاثیری بر تغییر این روند داشته باشد؟

بله، این جایزه یک میدان انگیزه برای دانشمندان و محافل علمی جهان اسلام ایجاد می کند که در آن میدان، دانشمندان نتیجه آثار و زحمات خود را در آینه نگاه دیگران می‌یابند. طبیعی است که این انگیزه، حضور در فرصت‌های بعدی پژهشی و علمی را شتاب می‌دهد. ضمنا جشنواره مصطفی(ص) می‌‌تواند محفل و بستری برای تقاطی افکار و پیوند عاطفی دانشمندان جهان اسلام باشد که البته به تدریج خود را به صورت یک "نهاد" در سطح جهان مطرح خواهد کرد.

قطعا در شرایط امروزی جهان و پیشرفت تکنولوژی، تاثیر اطلاع‌رسانی در ثمردهی اهداف بلند مدت غیرقابل انکار است. این امر را تا چه اندازه در تحقق هدف ذکر شده موثر می‌دانید و آیا تاکنون در کشورهای اسلامی اقدام قابل توجهی در این راستا و در تقابل با رسانه‌های غربی و به ویژه مراکزی چون هالیوود که در به رخ کشیدن پیشرفت‌های علمی غرب پیشتاز هستند، صورت گرفته است؟

بله، هالیوود قطعا یکی از مراکز به رخ کشاندن پیشرفت‌های آمریکا در همه زمینه‌ها از جمله تکنولوژی و فرادستی آنان به جهان است. طبیعی است هالیوود از دو تکنیک بزرگ‌نمایی و مرعوب کردن دیگران استفاده می‌کند تا مرجعیت علمی آنان همیشه حفظ شود. آنان در سایه مرجعیت علمی کاذب و ساخته شده دیگران را به رعب فرهنگی و انفعال وادار می‌کنند.

سینمای هالیوود و اقمار آن در نشان دادن پیشرفت‌های علمی آمریکا تاثیرگذار بوده است این موضوع ارتباط تنگاتنگ و استراتژیک سینما و راهبرهادی سیاسی و بین‌المللی را نشان می‌دهد که متاسفانه در کشورهای اسلامی مورد غفلت واقع شده است. آنان از نفوذ سحر گونه سینما برای نشان دادن قابلیت‌های مختلف خود استفاده نمی‌کنند و به جز ایران که از سینمای خود برای انعکاس استقلال کشورش استفاده می‌کند، کشورهای دیگری در جهان اسلام وجود ندارد که سینمای خود را در خدمت انعکاس توانایی‌ها و جریان سازی فرهنگی، سیاسی و علمی به نفع اتحاد جماهیر اسلامی بکار گیرد.

تا چه اندازه سینمای هالیوود حققیت علمی غرب را نشان می‌دهد؟

هالیوودی در نشان دادن پیشرفت‌های علمی، غلو می‌کنند. شاید طبیعت و خاصیت سینما این باشد اما آنان گاهی از کاه کو می‌سازنند و با استفاده از ابزار هنر و تکنیک‌های روان شناختی در سینما این باور را به مخاطبان خود القا می‌کنند.

آیا هالیوود تاکنون سهمی برای معرفی دستاوردهای کشورهای اسلامی قائل شده است؟

هالیوود سهمی برای نشان دادن پیشرفت های علمی کشورهای اسلامی قائل نیست.به نظر بنده نمی‌توان به آن خرده گرفت چرا که به طور راهبردی منافع هالیوود با منافع جهان اسلام در تعارض است. این خود جهان اسلام است که باید خود را با استفاده از هنر معرفی کند و البته در این مسیر با هر گونه انفعال نیز مقابله کند.

و سخن پایانی شما در خصوص "جایزه مصطفی(ص)"


پدیدآیی جایزه مصطفی(ص) امر مبارکی است که می‌تواند گفتمان علمی را در گستره جهان اسلام ترویج دهد و زنده کند. این جایزه در صورت تداوم با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های وسیع جهان اسلام به یک "نهاد" علمی تبدیل خواهد شد و انحصار مرجعیت علمی را از غرب خارج می‌سازد همانطور که با نمایه سازی آی اس سی جهان اسلام توسط جمهوری اسلامی ایران، مرجعیت غیرمنطقی آی اس آی شکسته شد.