پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس روباتی برای توانبخشی به بیماران ضایعات نخاعی و سکته مغزی ارائه کردند که ضمن کمک به آنها برای افزایش توانایی راه رفتن، به بیمار آزادی حرکت می‌دهد تا خود بیمار نیز برای انجام حرکتی تلاش کند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، علی اکبر میرزایی از محققان این طرح گفت: با اشاره به جزئیات این روبات، گفت: روبات طراحی شده برای توانبخشی پا در مراکز فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روبات طراحی شده نسبت به نمونه‌های خارجی تفاوت‌هایی دارد، اظهار داشت: روبات عرضه شده قابلیت استفاده برای هر دو پا را دارد و برای هر پا 3 درجه آزادی پیش بینی شده است.

میرزایی ادامه داد: علاوه بر این برای بالا تنه 2 درجه آزادی در نظر گرفته شده است تا بر روی بدن فرد قرار گیرد تا به وی کمک کند و در تمرین راه رفتن بر روی تردمیل وی را همراهی کند.

این خاطر نشان کرد: این روبات متشکل از بخش‌هایی چون اسکلت خارجی که به پا متصل می‌شود، 2 موتور برای مفاصل زانو، پا و بخش بالا تنه و اسکلت اصلی روبات که به بیمار متصل می‌شود.

وی به عملکرد این روبات اشاره کرد و یادآور شد: الگوهای از پیش تعیین شده‌‌ای برای نرم افزار این روبات تعریف شده است و روبات به بیماران کمک می‌کند تا بر اساس این الگوها حرکت کنند.

این محقق دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: این روبات علاوه بر آنکه سعی می‌کند تا حرکت بیماران را به الگوهای تعیین شده نزدیک کند، به بازوهای آن نیز درجه آزادی داده شده است تا بیماران نیز خودشان تلاش کنند حرکت کنند.

میرزایی اضافه کرد: این روبات برای بیماران سکته مغزی و ضایعات نخاعی دارای مقداری حرکت کاربرد دارد و استفاده از آن موجب بهبود راه رفتن آنها خواهد شد.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه در فاز ساخت نمونه مهندسی قرار دارد، اظهار داشت: در فاز بعدی این طرح قرار است خدمات توانبخشی این روبات برای تعدادی بیمار ارائه شود.