از غنچه‌های گل گرفته تا سلول‌های سرطانی، روشهای تصویربرداری علمی به شکلی جدید به نمایش اشیای روزمره و ریزترین جزئیات زیستی پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاخ خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، یک تصویر قابل‌توجه از یک پمپ قلب مکانیکی در درون قفسه سینه یک شخص به عنوان برنده «جوایز تصویر ولکام 2014» انتخاب شده‌ است.

تصاویر ارائه‌شده از میکروگراف‌های الکترونی اسکن‌کننده سنگ کلیه و یک تخم شپش سر گرفته تا اشعه ایکس از یک خفاش، تصویر توموگرافی رایانه‌ای سه‌بعدی از جمجمه یک خوک آبی و عرض مقطعی یک غنچه گل، عجایب درون و اطراف ما را با جزئیات بی‌سابقه‌ای به نمایش گذاشته‌اند.

تصویر پمپ قلب توسط آندرس پرسون، مدیر «مرکز تجسم‌بخشی و علوم تصویری پزشکی» دانشگاه لینشوپینگ سوئد گرفته شده است. پرسون یکی از نخستین افرادی بود که استفاده از تصاویر سه‌بعدی رنگی از اسکن‌ها را به حوزه بالینی روزانه معرفی کرد.

وی این تصویر را با استفاده از نوع جدیدی از اسکن موسوم به آنژیوگرافی «توموگرافی رایانه‌ای انرژی دوگانه» (DECT) خلق کرد که بر خلاف سی‌تی‌اسکن معمولی، از دو منبع اشعه ایکس در انرژی‌های مختلف برای اسکن از یک بیمار استفاده می‌کند.

نتیجه، یک تصویر دیجیتالی سه‌بعدی است که می‌تواند بچرخد، برش داده شده یا برای وضوح بیشتر، بزرگنمایی شود و تمامی این‌ها بدون قرار دادن فرد در معرض دوزهای اضافی تشعشع انجام می‌شود.

این روش برای بررسی غیرتهاجمی و تشخیص شرایط پزشکی و انجام کالبدشکافی‌های مجازی بی‌نهایت کارآمد است.

انتهای پیام

تصویری از پمپ قلب در درون قفسه سینه یک بیمار

فیبرهای عصبی در انسان سالم

جمجمه خوک آبی

گل Arabidopsis thaliana

تصویری مقطعی از غنچه گل لیلیوم

لجن کشاورزی

سنگ کلیه

استخوان آرواره انسان قرون وسطی

تصویری از یک خفاش گوش‌ دراز

شپش سر

ویتامین C اکسیدشده

سلول‌های سرطان پستان در حال درمان

جلبک دریایی

یک نیمه‌رسانا روی قطعه نازکی از فیلم خورشیدی