همزمان با اجرای برنامه جهانی ساعت زمین امشب نشانه‌های شهری پایتخت و 4 کلان شهر ایران با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوایی به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری،، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت  (World Wide Fund for Nature)‏ است که بر اساس آن در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می‌شود.

در این رویداد خانواده‌ها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری به مدت یک ساعت، مصرف محتاطانه انرژی را یادآوری می‌کنند.

این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Burnett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به 2.2 میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ های غیر ضروری خود را خاموش کردند.

در سال 2013 برای اولین بار در جهان ساعت زمین در جنگل‌های اوگاندا آغاز شد که با اجرای آن در اولین گام برای مبارزه با 6 هزار هکتار تخریب جنگل ماهیانه در این کشور برداشته شد به گونه‌ای که گروهی اقدام به شناسایی حدود 2700 هکتار از زمین‌های تخریب شده جنگلی در اوگاندا کردند ضمن آنکه مقامات دولتی تصمیم به احیا آن با کاشت 50 هزار درخت در سال گرفتند.

این رویداد جهانی نیز در سال جاری در ایران برگزار می‌شود و طی آن 5 کلانشهر "تهران"، "اهواز"، "کرمان"، "رشت" و "ارومیه" در شامگاه امشب 9 فروردین ماه از ساعت 20:30 تا  21:30 همزمان با سراسر دنیا در برنامه جهانی ساعت زمین شرکت خواهند کرد.

این برنامه جهانی با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین است و بر این اساس دو نشانه مهم شهر‌ی پایتخت  "برج میلاد" و "برج آزادی" در روز ساعت زمین خاموش می‌شوند.

برج میلاد در رویداد جهانی ساعت زمین سال 2011 که به مدت یک ساعت خاموش شد

بر این اساس شهرداری‌های شهرهای اهواز، کرمان، رشت و ارومیه آمادگی خود را برای یک ساعت خاموش کردن نشانه‌های مهم شهری اعلام کرده‌اند.