در سالی که گذشت رویدادهای متنوعی در زمینه فعالیت های فضایی انسان ثبت شد. سال گذشته نیز دانشمندان در صدد بهبود تجهیزات و سیستم حمل و نقل فضایی برآمدند تا راه را برای ورود انسان به فضا هموار تر سازند.

به گزارش پایگاه حبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال 92 سفر انسان به ماه و از آن بیشتر به مریخ مطرح شد و سیاره سرخ کانون توجه دانشمندان، شرکت های خصوصی و حتی شهروندان عادی قرار گرفت.

* سفر بی بازگشت به مریخ جنجالی ترین رویداد سال

شاید خبرسازترین رویداد فضایی سال گذشته را بتوان فراخوان برای سفر بی بازگشت به مریخ عنوان کرد.

شرکت مارس وان در سال گذشته اعلام کرد از همه کسانی که می خواهند به مریخ بروند ثبت نام می کند تا در نهایت بهترین ها را برای این سفر بدون بازگشت آنتخاب کند. سفری که خیلی زود چندین هزار نفر از اقصی نقاط جهان برای حضور در آن ثبت نام کردند. برنامه اصلی این پروژه ساخت یک مستعمره انسانی روی سیاره سرخ خواهد بود.

اگرچه شرکت "مارس وان" نسبت به برنامه خود خوش بین است اما یک سری موانع جدی نیز بر سر راه این برنامه وجود دارد. نخست آنکه انسان باید خود را با جاذبه مریخ که 38 درصد جاذبه زمین است سازگار کند.

مشکل دوم که ارتباط مستقیم با مشکل اول دارد این است که مسافران این ماموریت باید با تمامی خانواده و دوستان خود برای همیشه خداحافظی کنند چرا که این یک سفر یک طرفه خواهد بود.
 
این پروژه حدود شش میلیارد دلار هزینه بر می دارد، هزینه ای که مدیران این شرکت امیدوارند بخشی از آن را با فروش حق پخش تلویزیونی این ماموریت تامین کنند.

نخستین گروه از انسانها قرار است در سال 2023 بر روی مریخ فرود آیند تا ساخت این مستعمره را آغاز کنند و یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر دو سال به آنها افزوده می شود.

* پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر هندی به مریخ

سازمان تحقیقات فضایی هند ۱۴ آبان اعلام کرد که کاوشگر ساخت خود را برای انجام ماموریت تحقیقاتی به سوی سیاره مریخ پرتاب کرده است.

این سفینه مسافتی حدود هفتصد میلیون کیلومتر را ظرف سیصد روز  طی خواهد کرد و سپس در مدار کره مریخ قرار خواهد گرفت.

* خروج فضاپیمای وویجر 1 از منظومه شمسی 

دانشمندان ناسا که روی پروژه وویجر 1 کار می کنند 21 شهریور ماه به طور رسمی اعلام کردند که این فضاپیما یک سال است که منظومه شمسی خارج شده و در فضای بین ستاره ای قرار گرفته است.

آنها به طور قطع اعلام کردند که وویچر 1 که 36 سال سن دارذد نخستین جرم انسان سازی است در فضای بین ستاره ای قرار گرفته.

* ماموریت های سرنشین دار موفقیت آمیز به ایستگاه بین المللی

طی سال گذشته چندین ماموریت موفقیت آمیز سرنشین دار به ایستگاه بین المللی صورت گرفت.

در این ماموریت ها فضانوردان و دانشمندان ایستگاه بین المللی جانشین شده و در اواخر سال نیز یک فضانورد ژاپنی برای نخستین بار فرماندهی ایستگاه بین المللی را به دست گرفت.

* جدیدترین ادعا: انسان تا کمتر از 15 سال روی خاک مریخ قدم می‌گذارد

دانشمند ناسا اظهار داشت که انسان بین 5 تا 15 سال دیگر می تواند روی خاک مریخ قدم بگذارد.

آنیتا سنگوپتا مدیر پروژه در آزمایشگاه رانش جت ناسا مستقر در کالیفرنیا می گوید : فناوری برای مدارگردها، فرود مریخ نوردها و مأموریتهای انسانی دارای برخی شباهتها هستند اما در عین حال با هم بسیار متفاوت هستند. از نظر تکنیکی می تواند شباهتهایی وجود داشته باشد، اما برای یک مأموریت انسانی باید فضاپیمایی در اختیار داشت که بتواند خود را با شتاب ایرودینامیکی فراصوت تطبیق دهد.

براساس اظهارات این محقق و پژوهشگر ناسا، سفرهای انسان نیازمند فضاپیمایی بزرگتر از کنجکاوی است. این درحالی است که کنجکاوی هم اندازه یک اتومبیل است.

* تلاش انسان برای نصب تلسکوپ روی ماه

دانشمندان قصد دارند با نصب تلسکوپی بر روی ماه تا سال 2016، "علم شهروندی" فضا را توسعه دهند.

دو شرکت خصوصی در حال مشارکت در پروژه ای هستند که طی آن یک تلسکوپ رادیویی برد بالا، روی ماه تا سال 2016 نصب شود و مردم روی زمین بتوانند از طریق اینترنت به مشاهدات آن دسترسی یابند .

پیش بینی می شود این پروژه حدود 100 میلیون دلار هزینه بردارد.

* عکاسی بزرگترین دوربین دیجیتال جهان از کهکشان ما 

بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان قرار است اواخر سال جاری میلادی به منظور تهیه جزئی ترین نقشه از کهکشان ما به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی "جیا" قرار است تصاویر سه بعدی از بیش از یک میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری فراهم کند تا این امر به ستاره شناسان کمک کند برای نخستین بار محل قرارگیری منظومه شمسی را در نقشه کهکشان راه شیری مشخص کنند.

* اعزام یک کاوشگر دیگر به مریخ 

ناسا فضاپیمای MAVEN را عازم مریخ کرد.  MAVEN قرار است در ماموریت خود به مریخ چرایی از بین رفتن اتمسفر سیاره سرخ را کشف کرده و دریابد آیا این رویداد موجب خشک شدن مریخ و غیر قابل سکونت شدن آن شده است یا خیر.

دیوید میچل مدیر پروژه MAVEN  در مرکز پرواز فضایی گادارد ناسا در گرین بلت می گوید: پس از تمام این سالها اکنون در آستانه سفر به مریخ هستیم. می خواهیم کاوشگری را به سیاره سرخ اعزام کنیم که یکی از پیشنهادات نهایی ما در پنج سال گذشته بوده است.

* تلاش ژاپن برای شلیک یک گلوله به یک سیارک

دانشمندان ژاپنی از قصد خود برای شلیک یک گلوله را به یک سیارک خبر دادند تا دریابند که این سیارک از چه جنسی ساخته شده و آیا می تواند میزبان عناصر اولیه حیات باشد.

سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن اعلام کرد که فضاپیمای جدید این سازمان یک گلوله فلزی را در سال 2018 به سیارک 1999JU3 شلیک می کند.

این فضاپیما قرار است سال آینده توسط یکی از موشکهای H2A این سازمان از جنوب ژاپن به فضا پرتاب شود.